Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Et eller andet sted virker det jo egentligt kun naturligt, at robotterne færdes på lige fod med alle os andre derude i cyberspace. Det er trods alt mere deres hjemmebane end vores.
Men hvis vi har gået og bildt os ind, at en netværkstjeneste som Twitter giver større sammenhørighed med vores medmennesker, kan det måske godt komme som lidt af en skuffelse, at en fjerdedel af beskederne på den populære tjeneste stammer fra digitale væsener.
Nu er der så desværre heller ikke tale om robotter, som dem i Blade Runner eller AI - så kunne der måske have været grundlag for en interessant kommunikation. I stedet er der tale om simple cyberrobotter, programmeret af diverse firmaer eller organisationer til at fordre os med meldinger om de seneste revolutionerend nyheder og uden evnen til at modtage en tilbagemelding.
Et tankevækkende aspekt af undersøgelsen er samtidig, at tallene afslører, at Twitters store vækst ikke udelukkende beror på almindelige menneskers begejstring over at sende statusopdateringer til hinanden, men at en væsentlig del af populariteten har til grund i automatiske robot-beskeder.
Kilde: Tech Radar