Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Hvad har du ret til, hvis din mobil går i stykker?

Mange danskere er i tvivl om hvilke skader de kan få dækket og køber en ny mobil i stedet for at få den gamle repareret. Det viser en undersøgelse foretaget for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Hvis du taber mobiltelefonen i toilettet, hænger udgiften for reparationen på dig selv eller din eventuelle forsikring. Men hvor lang tid må en sælger være om at reparere din mobiltelefon, hvis det er ham, der er ansvarlig for fejlen? Og skal du egentlig betale for det?

Måske kender du svarene. Men mange af dine venner gør formentlig ikke. En undersøgelse foretaget af Megafon blandt 1040 mobiltelefonejere viser, at mange er usikre på, hvad de har ret til, når knappen på den nye smartphone ikke virker længere, og det er sælgers ansvar at udbedre skaden.

”Man kan ganske enkelt spare både penge og tid på at kende sine rettigheder. For eksempel er der mange, der ikke ved, at de ofte kan få pengene tilbage, hvis en mobiltelefon gentagne gange skal repareres på grund af fejl, som sælgeren har ansvaret for," siger kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Camilla Hesselby.

Otte ud af ti danskere er klar over, at det er sælgeren og ikke producenten, man skal gå til, hvis mobiltelefonen går i stykker i reklamationsperioden. Men så stopper enigheden også her.

Over 60 procent af de adspurgte ved ikke, at sælgeren har ét til to forsøg til at reparere en mangel ved telefonen.

Når kunden skal undvære sin mobiltelefon, siger Forbrugerklagenævnets praksis, at det i langt de fleste tilfælde er rimeligt, at telefonen bliver repareret inden for cirka 14 dage. Det er over 40 procent af de adspurgte danskere ikke klar over.

Lidt færre tror fejlagtigt, at de automatisk har ret til at låne en mobiltelefon, mens reparationen står på.

Der er også stor usikkerhed, når det kommer til, om sælgeren må opkræve et gebyr for at undersøge mobiltelefonen. Knap 37 procent ved ikke, at sælgeren kun må opkræve et gebyr af en rimelig størrelse, hvis fejlen ikke er omfattet af reklamationsretten, og kunden på forhånd har accepteret gebyret.

Når forbrugerne selv bærer skylden for skaden, er tendensen klar. I det tilfælde har kun 38 procent af de adspurgte tænkt sig at få telefonen repareret, mens det resterende flertal vil købe en ny.

Forbrug.dk har lavet en quizz, hvor du kan teste, hvor meget du ved om dine rettigheder, når elektronikken går i stykker. Prøv den her.




IT-JOB

KMD A/S

DevOps Engineer

Udviklings- og Forenklingsstyrelsen

Stærke profiler til at styre strategiske analyseopgaver

Danske Commodities A/S

IT systems developer

Udviklings- og Forenklingsstyrelsen

IT-udviklere til fremtidens skattevæsen
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere