Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Hvis du taber mobiltelefonen i toilettet, hænger udgiften for reparationen på dig selv eller din eventuelle forsikring. Men hvor lang tid må en sælger være om at reparere din mobiltelefon, hvis det er ham, der er ansvarlig for fejlen? Og skal du egentlig betale for det?
Måske kender du svarene. Men mange af dine venner gør formentlig ikke. En undersøgelse foretaget af Megafon blandt 1040 mobiltelefonejere viser, at mange er usikre på, hvad de har ret til, når knappen på den nye smartphone ikke virker længere, og det er sælgers ansvar at udbedre skaden.
”Man kan ganske enkelt spare både penge og tid på at kende sine rettigheder. For eksempel er der mange, der ikke ved, at de ofte kan få pengene tilbage, hvis en mobiltelefon gentagne gange skal repareres på grund af fejl, som sælgeren har ansvaret for," siger kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Camilla Hesselby.
Otte ud af ti danskere er klar over, at det er sælgeren og ikke producenten, man skal gå til, hvis mobiltelefonen går i stykker i reklamationsperioden. Men så stopper enigheden også her.
Over 60 procent af de adspurgte ved ikke, at sælgeren har ét til to forsøg til at reparere en mangel ved telefonen.
Når kunden skal undvære sin mobiltelefon, siger Forbrugerklagenævnets praksis, at det i langt de fleste tilfælde er rimeligt, at telefonen bliver repareret inden for cirka 14 dage. Det er over 40 procent af de adspurgte danskere ikke klar over.
Lidt færre tror fejlagtigt, at de automatisk har ret til at låne en mobiltelefon, mens reparationen står på.
Der er også stor usikkerhed, når det kommer til, om sælgeren må opkræve et gebyr for at undersøge mobiltelefonen. Knap 37 procent ved ikke, at sælgeren kun må opkræve et gebyr af en rimelig størrelse, hvis fejlen ikke er omfattet af reklamationsretten, og kunden på forhånd har accepteret gebyret.
Når forbrugerne selv bærer skylden for skaden, er tendensen klar. I det tilfælde har kun 38 procent af de adspurgte tænkt sig at få telefonen repareret, mens det resterende flertal vil købe en ny.
Forbrug.dk har lavet en quizz, hvor du kan teste, hvor meget du ved om dine rettigheder, når elektronikken går i stykker. Prøv den her.