Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Hvad har du ret til, hvis din mobil går i stykker?

Mange danskere er i tvivl om hvilke skader de kan få dækket og køber en ny mobil i stedet for at få den gamle repareret. Det viser en undersøgelse foretaget for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Hvis du taber mobiltelefonen i toilettet, hænger udgiften for reparationen på dig selv eller din eventuelle forsikring. Men hvor lang tid må en sælger være om at reparere din mobiltelefon, hvis det er ham, der er ansvarlig for fejlen? Og skal du egentlig betale for det?

Måske kender du svarene. Men mange af dine venner gør formentlig ikke. En undersøgelse foretaget af Megafon blandt 1040 mobiltelefonejere viser, at mange er usikre på, hvad de har ret til, når knappen på den nye smartphone ikke virker længere, og det er sælgers ansvar at udbedre skaden.

”Man kan ganske enkelt spare både penge og tid på at kende sine rettigheder. For eksempel er der mange, der ikke ved, at de ofte kan få pengene tilbage, hvis en mobiltelefon gentagne gange skal repareres på grund af fejl, som sælgeren har ansvaret for," siger kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Camilla Hesselby.

Otte ud af ti danskere er klar over, at det er sælgeren og ikke producenten, man skal gå til, hvis mobiltelefonen går i stykker i reklamationsperioden. Men så stopper enigheden også her.

Over 60 procent af de adspurgte ved ikke, at sælgeren har ét til to forsøg til at reparere en mangel ved telefonen.

Når kunden skal undvære sin mobiltelefon, siger Forbrugerklagenævnets praksis, at det i langt de fleste tilfælde er rimeligt, at telefonen bliver repareret inden for cirka 14 dage. Det er over 40 procent af de adspurgte danskere ikke klar over.

Lidt færre tror fejlagtigt, at de automatisk har ret til at låne en mobiltelefon, mens reparationen står på.

Der er også stor usikkerhed, når det kommer til, om sælgeren må opkræve et gebyr for at undersøge mobiltelefonen. Knap 37 procent ved ikke, at sælgeren kun må opkræve et gebyr af en rimelig størrelse, hvis fejlen ikke er omfattet af reklamationsretten, og kunden på forhånd har accepteret gebyret.

Når forbrugerne selv bærer skylden for skaden, er tendensen klar. I det tilfælde har kun 38 procent af de adspurgte tænkt sig at få telefonen repareret, mens det resterende flertal vil købe en ny.

Forbrug.dk har lavet en quizz, hvor du kan teste, hvor meget du ved om dine rettigheder, når elektronikken går i stykker. Prøv den her.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere