Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

It-verdenen i en overgangstid

Som virksomhed er det vigtigt at have udstukket nogle retningslinjer for, hvor man vil hen som virksomhed. Alt om DATA var med på holdet, da HP holdt Fall Launch event. Her blev pressen fra store dele af verden informeret om nye produkter, men mere vigtigt om tankerne bag.

Af Carsten Sørensen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Visse begivenheder er cykliske, således afholder Hewlett Packards Printing and Personal Systems Group (PPS) hvert år en Spring Launch event, og en Fall Launch event, hvor virksomheden præsenterer deres tanker om, hvor markedet er på vej hen. I den forbindelse præsenteres nye HP-produkter for pressen, med en kort beskrivelse af fordelene ved de enkelte produkter set i forhold til HPs visioner på området.

Alt om DATA var repræsenteret ved HP Fall Launch event i Barcelona den 1. november 2013, hvor ledere fra HPs Printing and Personal Systems (PPS) Business fremhævede HPs syn på, hvorledes markedet har udviklet sig. Et begreb gennemsyrede hele Fall Launch eventet og omfavnende alle præsentationer nemlig 'New style of IT'.

Det er HPs nye paradigme for, hvor it-verdenen er i dag, og ikke mindst hvor den er på vej hen. Det beskriver hvorledes, vi er inde i en evolutionær udvikling, hvor business- og consumerfunktioner umærkeligt smelter sammen.

Udgangspunktet er den udvikling, der har accelereret i mange år, hvor måden vi arbejder på har undergået en stor forandring. Tidligere foregik arbejdet lokalt på arbejdspladsen, nu er arbejdstyrken meget mere fleksibel.

Der er ofte mulighed for at arbejde hjemme, teknologien gør det også muligt at arbejde, hvor end man befinder sig. Det har sprængt den traditionelle forståelse af forholdet mellem arbejdsplads og medarbejder.

Det har også udhulet forskellen på arbejdstid og fritid, det er blevet et mere fleksibelt arbejdsmarked, hvor man kan ordne de opgaver, der venter, når der er tid til det.

BYOD (bring your own device) er efterhånden udbredt og efterspørges ikke mindst af de nyere generationer. De er opvokset med mobile enheder som smartphones og tablets og forventer,at kunne bruge dem til arbejdsformål.

Det bringer en række nye udfordringer for virksomhederne, der skal tage stilling til problematiker angående sikkerhed og administration af disse mobile enheder.

New Style of IT

Herbert Köck, der er senior vice president for PPS og managing director for EMEA, lagde ud med de store linjer ved at slå fast, at HP ville være ledere i printverdenen. Ifølge ham har HP et formål, nemlig at gøre HPs kunder succesrige. Det er selvfølgelig ikke mindst ud fra devicen, at regner det på præsten, så drypper det på degnen.

Dernæst fulgte en redegørelse om hvorledes HP havde forandret sin strategi. De er gået fra oprindeligt at have produceret produkter, som HP forventede, at kunderne havde brug for. Nu er devicen at lytte efter kundernes ønsker og behov. Det inkluderer medarbejdernes ønsker og behov.

Den nuværende arbejdsstyrke ønsker ikke blot et produkt, der virker, men også et der er lækkert at se på, og som det føles behageligt at anvende.
I umiddelbar tilknytning til dette lagde han vægt på, at der aldrig måtte gås på kompromis med den sikkerhed, som virksomhederne efterspørger. HP ønsker at levere businessprodukter, der både er brugervenlige og smarte, men som samtidig rummer en lang række sikkerhedsløsninger.

Herbert Köck lagde så præmisserne frem for 'New Style of IT', der, som HP ser det, er drevet af en indbyrdes interaktion mellem begreberne cloud, sikkerhed, big data og mobility. Med det i tankerne er det HPs tanker at simplificere it-verdenen, at gøre den mere fleksibel, samtidig med at hastigheden forbedres og omkostningerne sænkes.

I forbindelse med 'New Style of IT' kom Herbert Köck ind på, hvorledes den længerevarende finanskrise generelt havde tvunget virksomhederne til at stoppe op og gennemtænke deres måde at drive virksomhed på.

Samt fået virksomhederne til at være mere opmærksomme på, at de skulle være innovative og sørge for at levere de produkter, kunderne efterspurgte. Produkter som kunne effektivisere den pågældende virksomhed.

HPs Officejet Pro-X inkjet printerne blev også præsenteret. De leverer meget hurtige print og skal kun koste det halve af laserprinterne i drift. Ikke blot lavere printomkostninger pr. side, men også fordi de langt fra bruger så meget strøm, når de er i drift som en laserprinter.

Print på vej mod nye tider

Et af de områder, hvor HP ser forvandlingen i brugsmønstrene, er på printområdet. Geor-ge Brasher er world wide vice president og general manager i HPs laserprinter business & LES marketing and stragegy organisation under PPS.

Han påpegede at HP havde analyseret hvad 'New Style of IT' ville betyde for HP som printvirksomhed, nogle eksperter på området har forudset, at det ville blive svære tider for print med et faldende antal printjobs.

Han vedgik, at der ganske rigtigt er et faldende antal print- og kopijobs i den vestlige verden, men hvis man så på udviklingsmarkederne var print og kopi i stigning. Det udligner til dels de faldende tal, der er set i vesten på en i øvrigt svag økonomi.

HP ser derimod muligheder i big data, hvor den stadig stigende mængde data forventes at give et totalt printbehov, der godt kan være stigende, selv om der er et procentvist fald i printjobs.

Scanning er det andet område, hvor HP ser store udviklingsmuligheder, HP har derfor opprioriteret scanneren på deres alt i en-printere. Således er scanneren på Officet Pro-X i stand til at scanne papiret på begge sider, så man som bruger undgår at scanne blanke sider ind.

Årsagen til at scanning vurderes til at vækste udover de nuværende iagttagelser er, at digitaliseringen drives fremad i et stadigt stærkere tempo. Det vurderes derfor, at der i alt vil være indscannet 1 billion dokumenter i 2015.

Et punkt, George Brasher lagde meget vægt på, var mobil print. 90 procent af dem HP har adspurgt har givet udtryk for, at de ønskede mobilt print, men at det kunne være besværligt at få til at virke. HP har med afsæt i 'New Style of IT' udstyret Officejet Pro-X printerne med et NFC-felt, der lader brugeren printe eller scanner et dokument til printeren blot ved berøring af en mobil NFC-understøttet enhed.

Det blev understreget, at løsningen ikke blot skulle være let at bruge, men også sikker. således arbejdes der med 128 bit kryptering i den trådløseforbindelse. Ifølge George Brasher koster en sag, der berører informationstyveri nemlig gennemsnitlig virksomheden 5,5 millioner dollars.

Til dem, der ikke har en NFC-understøttet printer, har HP lanceret to forskellige eksterne NFC-enheder, der blot skal tilsluttes printeren via en USB-port. Der skal ikke installeres software, den skal blot tilsluttes til en understøttet printer, så bliver det også her på enkel vis muligt at printe fra smartphone, tablet eller bærbar via NFC.

Der blev også plads til en præsentation af nogle af HPs nye produkter i pc-divisionen med afsæt i 'New Style of IT'. Blandt andet blev HP Security Jacket fremvist, der monteres på en HP ElitePad.

Den har yderligere sikkerhed indbygget, således at brugeren får adgang til enten envejs-autentifikation med fingeraftrykslæser, eller tovejs autentifikation med fingeraftrykslæser og smart card læser.

En af de store produktnyheder på HPs Fall Launch 2013 er HP Officejet Pro X A4 inkjetprinterne. De har allerede været til salg i visse regioner, men kommer først til Danmark her i november.

Der er tale om verdens hurtigste desktop farveprintere, hvilket er bekræftet af Guinness World Records. To modeller X551dw samt X576dw har i den forbindelse printet 70 sider i minuttet. Årsagen til den voldsomme hastighed er den anvendte HP PageWide-teknologi.