Hop i dragten og ind i computerspillet

Hop i dragten og ind i computerspillet

Et dansk firma har udviklet simpel motion capture-dragt, der gør det muligt for enhver at færdes med både krop og bevægelser i en virtuel verden – for eksempel at springe ind i et computerspil

Det kræver hårdt arbejde, gode kontakter og ikke mindst kapital at realisere selv gode projekter. Derfor støtter organisationer som Markedsmodningsfonden lovende, innovative projekter, og et af de projekter, som i år har modtaget støtte, er en motion capture-dragt, der gør det muligt at animere computerskabte figurer til en langt lavere pris end hidtil og uden hjælp fra et filmstudie af amerikanske dimensioner.

Dragten, der er godt nyt til alle gamere, filmskabere, VR-softwareudviklere og mange andre kreative sjæle, har fået navnet Salto, og firmaet bag kalder sig Rokoko.
”Ideen til Salto blev dog selv nærmest undfanget i et filmstudie, ” afslører direktør og grundlægger af firmaet Jakob Balslev. Tilbage i 2010 gik han på filmskolen og skulle lave en animationsfilm sammen med andre studerende, hvoraf mange i dag er blevet partnere i Rokoko.

De bestemte sig for at lave et live animationsteater og anskaffede sig et dyrt og besværligt optisk udstyr, som kunne digitalisere en persons bevægelser ved at lade pågældende iføre sig en mørk dragt med indlagte lyse prikker. Ved at lade et kamera affotografere prikkernes skiftende positioner og omsætte det hele til digitale data, kunne holdet få computerskabte figurer på en skærm til at bevæge sig tilsvarende. Det er samme teknik, som professionelle filmproducenter benytter til at skabe computergrafik med realistiske bevægelser som eksempelvis i filmen Avatar.

Men Jakob Balslev og hans partnere overvejede, om det samme ikke kunne gøres lidt lettere og billigere. Løsningen var på sin vis indlysende. En dragt forsynet med bevægelsessensorer i stedet for lysende prikker. Sensorerne registrerer alle dragtens bevægelser og sender dem direkte videre til computeren i digital form, uden at der er brug for et optisk mellemled. Det betyder, at ”optagelserne” ikke behøver at foregå i et filmstudie eller i et lokale med kameraer og lys overhovedet, men reelt kan gennemføres næsten hvor som helst.

”Du har dermed fuld bevægelsesfrihed og kan bevæge dig rundt, som du har lyst til uden at tænke på hele tiden at skulle agere inden for et kameras rækkevidde, ” konstaterer Jakob Balslev, og vores dragt kan produceres for kun omkring 1/20 af, hvad traditionelle professionelle systemer ellers koster.

Det har taget Jakob Balslev og Rokoko adskillige måneder at udvikle den nye Salto motion capture-dragt til perfektion.

Det har taget Jakob Balslev og Rokoko adskillige måneder at udvikle den nye Salto motion capture-dragt til perfektion.

Del denne