Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Hjemmesider i Drupal - del 2

I første del i denne serie om Drupal fik du installeret
Drupal og oprettet en administrator. I denne del kommer du til at lære mere om
arbejdet som administrator eller webmaster. Der er mange personer, som bidrager
til Drupal ved at udvikle temaer eller moduler, og vi vil se nærmere på,
hvordan du kan udvide Drupal ved at installere og aktivere nye.

Af Kenneth Geisshirt, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

På store websites er det typisk mange forskellige brugere. Webmasteren tager sig af, hvordan websitet skal fungere, og hvordan det skal se ud, mens der er andre brugere, som har til opgave at skrive og redigere indholdet. Med sådan en arbejdsdeling er det muligt for skribenterne at koncentrere sig om at skrive. På samme måde har en avis både typografer/layoutere, journalister og bude, som tager sig af hver deres opgave med at få avisen ud til læserne.

Oprettelse af nyt indhold (tekstsider) sker lettest ved at klikke på Create content og så bare skrive løs. Der er en række parametre, som du kan skrue på, for eksempel at din nye side skal på forsiden (Publishing options / Promote to front page), eller at den skal indgå i en menu (Menu settings).

Med Drupal er der rig mulighed for at styre, hvordan siderne ser ud. I menupunktet Administer / Site building / Blocks kan du styre meget præcist, hvad der kommer med på en side. Under Disabled-overskriften finder du de blokke, som ikke er i brug. Du kan placere dem ved hjælp af drop-down menuen, det er muligt at placere dem til højre (right), venstre (left), i toppen (header), i bunden (footer) og i midten (content). Sætter du en blok til none, vil den blive deaktiveret. Du skal huske at gemme konfigurationen, før dine ændringer bliver aktive.

Temaer

Udseendet af dit website kan Drupal også styre ganske godt. Her tænkes på farver, skifttyper og lignende. I web-applikationer bruges ofte Cascading Style Sheets (CSS), men de kan hurtigt blive meget komplicerede at arbejde med. Drupal har et enklere system, nemlig temaer (themes). I menupunktet Administer / Site building / Themes finder du en samling temaer, som følger med en standardinstallation. Temaet Garland er default, men det er bestemt værd at prøve de andre.

Skulle de medfølgende temaer ikke være dig, kan du finde mange andre på Drupals hjemmeside. Installationen af et nyt tema er meget ligefrem. Du skal naturligvis først downloade det fra Drupals hjemmeside, og derefter skal du pakke filerne ud i folderen themes på din Drupal-installation. Udpakning kan oftest klares med tar xzf tema-1.2.3.tar.gz eller unzip tema-1.2.3.zip afhængigt af, om det er en tar.gz- eller zip-fil. Efter udpakningen finder du det nye tema ved at gå ind i Themes-menupunktet.

Det er typisk muligt at foretage mindre ændringer i temaerne fra din webbrowser. Der er ikke tale om de store, radikale ændringer, men du kan finjustere temaet, så det passer præcist til dine forhold.

Moduler

En af Drupals store fordele er, at funktionaliteten kan udvides løbende ved at installere og/eller aktivere moduler. Der findes allerede en stor mængde moduler, måske flere hundrede, som du kan downloade fra Drupals website. I en almindelig installation af Drupal får du i underkanten af 30 moduler med. Ikke alle er aktiveret fra begyndelsen, og det er din opgave som webmaster at aktivere dem, hvis du mener, at dit website kan drage nytte af dem.

Generelt er et modul en samling programkode, som implementerer en bestemt funktion i Drupal. I sidste og fjerde afsnit i serien vil du så småt komme i gang med at udvikle egne moduler. Du kan se Drupal som mere end et CMS, det er også en udviklingsplatform for dine web-applikationer.

Aktivering af et modul

For at komme i gang med at administrere dit website skal du logge ind. I menuen til venstre finder du modulerne i undermenuen Administer / Site Building / Modules. Aktiveringen sker ved at sætte et flueben i Enable og så gemme konfigurationsændringerne. Omvendt kan du deaktivere et modul ved at fjerne fluebenet.

Du kan komme langt med de moduler, som følger med standard-installationen. Du kan dog savne funktionalitet, som ikke dækkes af de moduler. Heldigvis findes der mange ekstra moduler på Drupals hjemmeside, og du kan med stor sandsynlighed finde et modul, som giver dig den savnede funktionalitet.

Som eksempel kan du downloade modulet Add to Favorite, som hjælper den besøgende med at tilføje dit website til sine bogmærker/favoritter. Når du har downloadet modulet (som tar.gz-fil), skal du udpakke filen i modules-folderen i din Drupal-installation.

Derefter kan du aktivere modulet i administrationssystemet i menupunktet Administer / Site building / Modules. Med det nye modul aktiveret finder du det under blokke, som kan indgå på siderne (i menupunktet Administer / Site building / Blocks).

Det er ikke alle moduler, som er så lette at installere, men det er generelt ikke en kompliceret proces at arbejde med nye moduler. Nogle moduler er afhængige af andre moduler, hvilket betyder, at du kan være i den situation, at du er nødt til at installere to eller flere moduler for at få den ønskede funktionalitet.

Opdatering

Som du så i første afsnit, er det let at installere Drupal. Men det er faktisk også let at holde din Drupal-installation opdateret omkring de nyeste fejlrettelser og lukning af sikkerhedshuller. Det er muligt tjekke manuelt fra din installation. Under menupunktet Administer / Reports / Available updates kan du se, om du bør opdatere dit website.

Det er også muligt at få Drupal til at udføre tjekket for dig med jævne mellemrum. I fanebladet Settings kan du sætte Drupal op, så systemet tjekker enten dagligt eller ugentligt og sender dig en e-mail.

I takt med, at du installerer og aktiverer nye moduler, kan du bruge dem til at bygge indholdet op på dit website.

Har du brug for afstemninger på dit website, kan du bruge modulet Poll, som er en del af en standard-installation. Med modulet aktiveret, kan du oprette nye afstemninger under menupunktet Create content / Poll. Oprettelsen af en ny afstemning vil bede dig om et spørgsmål og de mulige svar. Vote count angiver, hvor mange stemmer de forskellige svarmuligheder allerede har fået. De er som default sat til nul, men du kan med andre ord sætte antallet, som det passer dig. Ja, det kan man godt tænke over, hvor ofte ”snyder” webmastere med afstemningerne på deres website?

Tidligere så du, hvordan du downloader og installerer et tredje-parts modul, nemlig Add to Favorites. Efter du har aktiveret det, vil du have mulighed for at tilføje modulets funktionalitet til en blok på dine sider. Funktionaliteten er at give de besøgende tre links, som henholdsvis tilføjer websitet (altså forsiden) som bogmærke, den aktuelle side som bogmærke og gør den aktuelle side til startside.

Næste gang

Et website med indhold får forhåbentlig mange besøgende. Det er vigtigt for en webmaster at vide, hvad der virker godt på et website, og hvad som er mindre heldigt. Drupal har en række funktioner til at trække rapporter ud omkring brugen af dit website. Dette er emnet for næste afsnit i serien.

[themepacific_accordion]
[themepacific_accordion_section title="Fakta"]

Infoboks – Få mere at vide

[/themepacific_accordion_section]
[/themepacific_accordion]