Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Der er godt 900.000 apps på Apple App Store. Men kun fire står for 82 procent af de samlede iOS-mobildata. Det viser den seneste ByteMobile Analytics rapport fra Citrix, der har analyseret datatrafik fra en lang række 3- og 4G netværk.
De fire apps, der er tale om er Facebook, Media Player, Safari og App Store.
Rapporten viser desuden, at YouTube står for 82 procent af al videounderholdning på mobile enheder, på trods af tilstedeværelsen af en lang række andre video-tjenester online.
”Antallet af apps stiger konstant, men rapporten viser, at det stadig er en håndfuld applikationer, der trækker det store læs rent trafikmæssigt. Særligt interessant er det dog, at Google Maps på verdensplan faktisk er mere brugt end Apple Maps på Apples egne enheder,” udtaler Mads Skalbo, Country Manager, Citrix Danmark.
På verdensplan er Google Maps stadig mere populær end Apple Maps – også på iOS-enheder. I Asien er andelen af Google Maps-brugere helt oppe på 80 procent, mens Nordamerika er den eneste region, hvor Apple Maps overtrumfer Google med henholdsvis 63 og 37 procent.
Musik over mobilen størst i USA
Et af de nye områder, der driver forbruget af mobildata er musik fra internetradio og streaming-tjenester, hvoraf førstnævnte udgør den klart største andel. I USA udgør mobil musik og lyd hele 12 procent af den samlede volumen, mens tallet i resten af verden kun er 4 procent.
Den seneste annoncering af iTunes Radio indikerer, at musik over mobilen og særligt internetradio som kategori vil vokse fremover, eftersom tiltaget vil understøtte allerede populære apps som Spotify og Pandora.
Stigende datavolumen udfordrer teleoperatørerne
Den stigende volumen af mobildata peger på en langsigtet udfordring for netværks- og teleoperatører. De tjener nemlig næsten intet udover prisen på data, der historisk kun er blevet billigere.
”Rapporten understreger teleoperatørernes behov for at forbedre og udbygge deres tilbud til abonnenterne. De bliver nødt til at identificere andre måder at udnytte datavæksten på, end blot at tage sig betalt for mobildata, der hele tiden falder i pris,” udtaler Mads Skalbo.
Om ByteMobile Analytics rapporten
Citrix ByteMobile Mobile Analytics Rapport bygger på anonymiseret mobildatatrafik fra diverse 3- og 4G netværk fra Citrix ByteMobiles netværkskunder verden over.