Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Håndfri på den fede måde

Det er prøvet før uden held, både fra Jabra og andre producenter, men med Jabra Freeway er der endelig kommet en håndfri opkobling, der hænger i bilen, og som har en god lydkvalitet.

Af Lars Bennetzen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Vi har prøvet dem før, de håndfri opkoblinger, der ikke er ørebøffer, men som faktisk er en højttaler, der sidder i solskærmen i bilen. Desværre er det ikke gode minder, der kommer frem, når vi tænker tilbage på de tidligere modeller, vi har testet. Typisk har lydkvaliteten været acceptabel i bilen, mens den i den anden ende af samtalen har været under al kritik.

Men for et stykke tid siden sendte Jabra så sin nye Freeway på gaden, og vi besluttede os for at teste, om firmaet nu også havde formået at gøre den til en håndfri opkobling, der rent faktisk kunne bruges.

Nyt flot design

Det første, vi måtte indrømme, var, at designet godt nok var blevet flot. Ikke længere en sort, kedelig plasticdims, men et design, der signalerede stil og høj kvalitet. Vi var allerede nu ret positivt stemte over for Freeway. Men naturligvis er design kun en lille del af det. Funktioner og ikke mindst lydkvalitet spiller en endnu højere rolle.

Ved at kigge på den og naturligvis referere til manualen kunne vi se, at der var relativ let betjening af enheden. Du besvarer opkald ved at klikke midt på enheden, og du skruer op og ned for lyden på knapper, der er ret lette at komme til.

Det efterlod to knapper mere. Den ene var mærket ’Voice’, og den sidste var mærket ’FM’. Ved at klikke på ’Voice’ kunne vi afgive stemmekommandoer til Free-way, hvor det hurtigt blev ’Redial’ og ’Battery’, der blev vores favoritter.

Knappen ’FM’ slog Freeway over, så den sendte lyden ud på fm-båndet, som standard på 88,1MHz, hvilket dog kunne ændres, hvis det skulle være nødvendigt.

Inden vi kunne bruge den, skulle vi så oplade den, og det krævede, at vi sluttede den til vores computer via usb-kablet, eller at vi koblede den til cigarettænderen i bilen. Vi manglede muligheden for at slutte den til stikkontakten, hvilket var lidt ærgerligt.

Herefter tændte vi Freeway, og den gik automatisk i pairing-mode, og så var vi ellers klar. Vi testede nu Freeway på daglig basis, mens vi kørte til og fra arbejde, så den blev afprøvet både ved høj og lav hastighed, så bilstøjen ændrede sig.

Fælles for alle test var, at lydkvaliteten i bilen var rigtig god. Vi kunne klart og tydeligt høre personerne, vi snakkede med.

De tilbagemeldinger, vi fik, gik ud på, at de første par sekunder var der et klart ekko, som om de kunne høre sig selv, og så var det, som om Freeway fik filtreret dem fra, og derefter var samtalekvaliteten god, og bilstøjen var aldrig et problem.

Fungerer sammen med radioen

Indtil videre havde vi testet Free-way med den indbyggede lyd, men fm-delen skulle også tes-tes, ikke mindst fordi vi endnu ikke havde testet en enhed, hvor fm-opkobling til vores bil faktisk virkede.

Men vi blev overraskede – selvom der var en anelse støj, specielt i områder, hvor der var mange stationer tæt på 88,1MHz, så var det stadig en forbløffende god lyd, der kom ud af denne opkobling.

Endelig testede vi lydkvaliteten, både med og uden fm-opkobling slået til, ved afspilning af musik fra vores iPod, og den var helt i top. Freeway har kunstig surroundsound indbygget, og det gav en ret fin lyd. Fm-delen var også fin, igen afhængigt af, hvor meget støj der var på det valgte frekvensbånd.

Batterilevetiden var ret god. Vi brugte den i gennemsnit i små to uger, inden det var nødvendigt at oplade den igen.

Det eneste, der undrede os ret meget, var, at selvom manualen var på dansk, så var alle talte kommandoer på engelsk. Så når der i manualen stod, at vi kunne give kommandoen ”hvad kan jeg sige” for at høre mulige kommandoer, så skulle vi altså sige ”what can I say”, og ”genopkald” blev også til ”redial” og så fremdeles.

Al kommunikation fra Freeways side af var også på engelsk. Hvis det var muligt at skifte over til dansk, så fandt vi ikke muligheden, hverken ved at eksperimentere eller ved at læse i manualen.