Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Den var ikke den varmeste modtagelse, der mødte Google TV, da de første apparater med systemet kom på markedet sidste år. Webgiganten giver dog ikke op sådan lige med det samme, men er klar med en ny og frisk version af Google TV.
I version 2.0 er der fokuseret på fire hovedområder. Brugergrænsefladen er gjort mere overskuelig, mens det samtidig er nemmere at udforske nye tv-udsendelser og film med en bedre søgefunktion og en ny TV & Movies, som giver mulighed for at finde frem til det, man søger, ved at filtrere på en lang række parametre.
YouTube-app’en er ligeledes redesignet, så den gør sig bedre på det store flad-tv. Videoer åbner således med det samme i fuld skærm, og dine personlige playlister laves løbende, sådan at den næste video starter selv, uden at man aktivt skal sætte den i gang.
Den væsentligste opdatering er imidlertid adgang til en filtreret udgave af Android Market med apps optimeret til Google TV. Der vil være1.600 til 1.800 apps til rådighed ved lancering, hvoraf de fleste vil være mobil-apps, der er modificeret, så de passer til tv. Der vil dog være 30 til 50 apps, som er ”Featured For TV” og således direkte udviklet til Google TV – heriblandt CNBC, Fox News Business og Aol HD.
Opdateringen sendes i øjeblikket ud til relevante Sony-apparater og vil være tilgængelig på Logitech Revue-boksen i den nærmeste fremtid. Nye bokse er også på vej fra Samsung, Vizio og andre endnu ikke-offentliggjorte partnere. Hvornår vi ser en dansk version med adgang til danske apps og tjenester, er endnu uvist.