Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Søger du på EM i fodbold, er det med stor sandsynlighed ikke EM i 1996, du søger efter, men den kommende turnering i 2012. Den slags forstår Google nu, efter søgemaskinens motor netop har fået en frisk justering, som sorterer resultaterne efter deres aktualitet.
Aktualitet er dog langtfra en entydig størrelse. Taler vi breaking news, som strømmer ud i medier og konstant opdateres med nye informationer, kan det være et spørgsmål om minutter, før en historie overhales af en anden, som er mere aktuel.
I andre tilfælde kan en historie, der er to uger gammel, fortsat være den mest aktuelle, og Googles motor er indstillet til at foretage en særskilt vurdering i hver enkelt søgning. Aktualitetsparameteret vil dog ikke være det altdominerende, men vægtes op mod resultaternes relevans, så et resultat, der er relevant, men gammelt, ikke ryger ned på sidste side, men får en passende placering.
Ændringerne er allerede trådt i kraft, og Google anslår, at de vil påvirke omkring en tredjedel af søgningerne.