Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Fra nørd til nyskabende

Danske Surftown spår op mod 20 procents vækst og svømmer som en fisk i vandet på området for webhosting og -hoteller.

Af Jan Dahlmann, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Lige siden de beskedne, men innovative, omstændigheder for 20 år siden på Danmarks Tekniske Universitet har de to ungdomsvenner fra Allerød, ingeniøren Morten Felsvang og cand.merc.en Frederik Schouboe, forstået, at fremtiden vil være online. Og siden har de arbejdet på at udvikle servicer og løsninger til den forbundne verden, vi kender i dag.

Allerede i 1995 stod Morten Felsvang i spidsen for at etablere fibernet på DTU. Det betød højhastighedsinternet til alle DTU-kollegier, længe før andre forstod, hvor vigtigt det var og er.

Morten etablerede sin første virksomhed i lokaler med direkte adgang til det første danske internetknudepunkt, Danish Internet Exchange, der ligger på DTU. Fokus lå på at have den bedst mulige adgang til internettet, og det fokus har fra begyndelsen været kernen for Surftown og er det fortsat i dag for de 45 ansatte.

9/11 gav fokus

I 2001 stiftede de to venner selskabet, der i dag er Surftown A/S. Virksomheden satsede både på bureauløsninger, såsom websites og kampagner, og den dertilhørende hosting og drift af sites og løsninger.

Men det var tragedien i New York den 11. september 2001, der fik Surftown til at fokusere på webhoteller og hosting. »Firmaet var ufokuseret, og vi vidste sgu ikke rigtig, hvor vi ville hen. Men det fandt vi ud af, da de to fly ramte tvillingetårnene, og al vores bureauforretning gik i stå, ligesom det skete for mange andre virksomheder verden over. Undtagen på ét område: hosting! Folk skulle stadigvæk have deres websites online, og det fik os til at fokusere forretningen,« fortæller Frederik Schouboe.

I dag hoster Surftown over 240.000 domænenavne i primært Danmark og Sverige.

Morten og Frederik har netop etableret en ny organisation, der skal løfte Surftown til det næste niveau.

En dybdegående strategiproces har resulteret i en nyorganisering af Surftown og opstilling af en række klare strategiske mål, der vil styre virksomheden mod de kommende års mål.

Et målrettet Surftown

Ud over at hoste 240.000 domæner har Surftown også et større antal danske og internationale erhvervskunder. De serviceres med managed hosting, hvor Surftowns konsulenter i samarbejde med kunden specificerer en hostingløsning med drift af tilpasset hardware og software.

Denne del af virksomheden samles fra 2012 med det øvrige Surftown, der vil fokusere på tre områder. 1. Privatkunder, med behov for eget domænenavn, en god e-mail-service og en hjemmeside, der er nem at oprette og vedligeholde. 2. Erhvervskunder, der driver forretning på internettet og derfor har et forretningskritisk behov for arbejdsfunktioner, mobilitet, drift og et højt serviceniveau. 3. Managed hosting.

»Et fællestræk for alle segmenter er en naturlig forventning om det højeste kvalitetsniveau i forhold til driftsstabilitet og kundeservice – grundpillen i Surftowns arbejde. Det nye Surftowns klare definition af kundegrupper vil styrke vores arbejde med at møde kundernes behov. Vi skal ikke skyde spurve med kanoner, hvis der kun er behov for en e-mail og eget domænenavn, og med 240.000 kunder har vi bevist, at vi leverer på et højt niveau. Men der er ingen grund til, at managed hosting-kunder ikke skal nyde godt af den skalerbarhed og stordrift af datacentre, som i dag er en del af vores kernekompetence,« fortæller Frederik Schouboe.

Over 10 års erfaring med webhosting har givet Surftown et unikt indblik i, hvad der er kritiske succesfaktorer i forhold til forskellige kundegrupper – og hvad der er kritisk for alle.

»Det helt centrale for alle vore kunder er stabilitet og oppetid. Vi taler om et behov på niveau med strøm og vand. På samme måde er internet, e-mail og website i dag forretningskritiske servicer for enhver virksomhed,« siger Frederik Schouboe.

Med tidens rivende udvikling i onlineservicer og produkter er der et stadigt voksende behov for infrastruktur, der kan levere kapacitet, fart og båndbredde til kunderne. »Som rutineret hostingleverandør leverer, implementerer og står Surftown for driften bedre og billigere, end de fleste virksomheder selv vil kunne. Læg dertil, at 24/7-drift og vedligeholdelse af installationerne fjernes fra virksomhedens eget ansvar og derfor frigør ressourcer til at fokusere på den forretning, man ønsker at drive,« fortsætter han.

»Kundeservice er et klart strategisk mål for os. I dag nyder Surftown godt af at have både lokal dansk og svensk højtuddannet kundeservice, og det er et klart konkurrenceparameter at kunne levere kompetent og relevant service i forhold til en kundes specifikke behov for hurtigt at hjælpe kunden videre. Vi får at vide igen og igen, at vores rigtig gode kundeservice er et centralt parameter i valget af os som serviceleverandør. Det er vi utroligt stolte af.«

Enkle produkter

De seneste år har budt på væsentlige forandringer i billedet for professionelle hosting-ydelser:

»Vi ser en klar tendens mod det, der kaldes ”consumerization” og ”convenience” af hosting-ydelser. Når vi kigger rundt på CES-messen i Las Vegas i år, kan man over hele linjen se, at branchen har lært meget fra virksomheder som Apple. Der er langt mere fokus på at designe enkle produkter, der skal levere løsningen på et behov, og som er nem at anvende,« forklarer Frederik Schouboe.

Surftown har sat sig som mål at skabe 5 procent af den årlige vækst igennem nye produkter, som for eksempel den nye webmailløsning, som de to entreprenører er meget stolte af.

Morten Felsvang siger, at det skal være nemt og enkelt at finde en løsning til kundens behov. Derfor vil Surftown begynde at lancere produkter, der i højere grad løser en enkelt opgave, mens man i dag mange steder ser produkter, der kan alverdens ting – måske også noget, kunden ikke står og skal bruge.

Et andet centralt omdrejningspunkt for denne del af Surftowns fremadrettede strategi er ord som ”interoperabilitet” og ”intelligens”.

Ramt af en syndflod af apps og cloudservicer mener mange, også Morten og Frederik, at vi alle er ved at løbe ind i et nyt problem:

»Mange af de nye tjenester, der er opstået på nettet over de seneste år, har introduceret et problem, vi kender fra gamle dage, med kompatibilitetsproblemer for eksempsel mellem Mac og pc. I dag har man måske 100 apps på sin iPhone, men de kan ikke finde ud af at udveksle data. Vi tror, at der er brug for servicer, der kan ”tale sammen”, så det bliver nemt at dele informationer og data imellem applikationer og med hinanden,« forklarer Morten Felsvang og fortsætter:

»Vi vil levere intelligente løsninger. På baggrund af den viden, vi har om kunderne, skal vi være dygtige til at præsentere netop det svar eller den løsning, som kunden ønsker – eller behøver. Den hostingvirksomhed, der bliver bedst til at møde et specifikt behov på rette tidspunkt, står stærkt fremover.«

Hjemkommet fra gamler-byen Las Vegas, hvor makkerparret har været til den årligt tilbagevendende consumer-electronics-messe, slutter de af med følgende salut:

»Det er ikke, fordi vi har været i Las Vegas, at vi satser på op mod 20 procent årlig vækst over de kommende tre år, men en stribe analyser viser, at markedet for hosting og webhoteller vokser så meget. Vi skal naturligvis have vores andel af den vækst ved at levere de rigtige innovative nye produkter – og det ser lovende ud.«