• Home »
  • Bilen »
  • Brokkassen: Fra dieselgate til teslagate og andre gadgetgates
Brokkassen: Fra dieselgate til teslagate og andre gadgetgates

Brokkassen: Fra dieselgate til teslagate og andre gadgetgates

EmailFacebookLinkedInTwitterDeliciousGoogle+PinterestDel

Den hidtil største skandale inden for specifikationsfusk er uden tvivl VW’s egentlig ret geniale software til at give bedre NOx-data i en testsituation. Men mange andre firmaer prøver også at udnytte forbrugernes talfiksering

VW’s dieselmotorer har fået så meget medieomtale, at et ultrakort resume må være nok. I USA, hvor der lægges stor vægt på NOx-udledning, skal dieselbiler testes for denne egenskab. Dette sker ikke under almindelig kørsel, men på en prøvestand. Derfor har VW installeret noget software, som registrerer denne situation og sætter motorstyringen til at minimere netop denne parameter. Det ligner miljøvenlighed og er garanteret langt billigere end at videreudvikle en i øvrigt udmærket motorteknologi.

Hvordan VW’s dieselgate ender, og hvor mange andre bilmærker der også snyder på NOx-vægten, bliver næppe afklaret foreløbig. I mellemtiden har Brokkassen gravet nogle andre eksempler på specifikationsfusk frem – heriblandt nogle fra vores egen it-verden.

Selv om den fede Tesla S på papiret er blevet neddroslet med 222 hestekræfter, kan den stadig sprinte fra stort set alt andet på fire hjul – så længe der er strøm på batteriet.

Selv om den fede Tesla S på papiret er blevet neddroslet med 222 hestekræfter, kan den stadig sprinte fra stort set alt andet på fire hjul – så længe der er strøm på batteriet.


Teslagate
Elbilerne fra Tesla bliver hypet næsten lige så meget som iPhones. Det er da fedt at kunne accelerere fra de fleste Porscher, mens man kan blære sig med at køre miljøvenligt uden CO2- eller NOx-udslip. Ekstra god har følelsen været i Danmark, hvor man har kunnet spare en mille i registreringsafgift.

I efteråret har Tesla dog været udsat for en mindre shitstorm, der har fået firmaet til at lægge sig fladt ned og neddroslet ydelsen på den store model S med typebetegnelsen P85D fra 691 til 469 hestekræfter.

Nedjusteringen skyldes ikke, at selve motorerne er blevet svagere, men at batteriernes kapacitet – altså strømforsyningen – sætter grænsen for effekten. Det lyder bekendt i hi-fi-ører.

Wattgate
Hi-fi- og surroundforstærkere leverer også hestekræfter, som her omregnes til watt udgangseffekt.
Når vi taler om high-end-udstyr, er der normalt ingen slinger i valsen. Grejet leverer, hvad det skal – og ofte betydeligt meget mere. Men i de mere folkelige prislag lader nogle mærker til at tro, at forbrugerne blot går efter de højeste tal, selv om disse kan være vildt overdrevne. I USA har forbrugermyndighederne i flere runder prøvet at stramme reglerne op, men det har været sværere end at banke VW.

Del denne