Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Fleksibilitet og robusthed når alarmen går

SOS International A/S har for nylig foretaget en komplet opgradering af deres centrale it-netværk. Det gjorde man ud fra et princip om ‘rightsourcing’, forklarer den ansvarlige projektleder.

Af Jakob D. Lund, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

SOS International A/S er en nordisk baseret assistance- og alarmvirksomhed med over 750 ansatte, der fra knudepunkter i Danmark, Sverige, Norge og Finland yder både lokal og global assistance på alt fra et hjerteanfald i Bangkok til en punkteret lastvogn i Luleå. Fra virksomhedens alarmcentraler håndteres alarmopkald, og der koordineres assistance til lands, til vands og i luften.

Virksomhedens slogan er ”Always on”, og det at være responsiv og altid tilgængelig vægtes højt i hele organisationen.
Men SOS International A/S har samtidig ambitiøse vækstplaner, der blandt andet betyder opkøb og integration af andre virksomheder. Det har stillet ledelsen over for en stor udfordring: Hvordan bygger man en robust og driftssikker forretningskritisk datacenter-infrastruktur, der samtidig er skalérbar og klar til vækst?

Grundig foranalyse

Når ambitionen er at tage sig bedst muligt af mennesker i krisesituationer, er kompetencer og de bedste og nyeste værktøjer til at yde assistance afgørende. Derfor gik SOS International A/S ambitiøst til opgaven og fandt frem til de rigtige profiler, der skulle have ansvaret for at sikre, at infrastrukturen kunne stå mål med udfordringerne. Jon Erichsen, der blev ansat af driftschef Martin Trenter fra SOS International A/S til opgaven, lavede en grundig analyse af potentielle partnere, inden valget faldt på Conscia:

“Vi traf først og fremmest et teknologivalg,” siger han, “for vores behov skulle matches af de helt rigtige teknologier. Her var Conscias Cisco-ekspertise et afgørende selling point. Ud over de tekniske kompetencer, var Conscias indstilling til samarbejdet også vigtigt for os,” siger Jon Erichsen og peger på, at samarbejdet blev indgået helt fra starten af designfasen, hvor Conscias teknikere og SOS International A/S’ team i fællesskab lagde strategien for projektet.

“Vi har en ‘rightsourcing’-filosofi. Det vil sige, at vi i visse tilfælde outsourcer, og i andre tilfælde holder de nødvendige kompetencer i huset for at drifte udstyret optimalt, hvilket er tilfældet i forbindelse med it-infrastrukturen. Conscias fokus på at give kunden kontrollen over eget udstyr har derfor haft stor betydning for os,” forklarer Jon Erichsen.

Forberedt på katastrofen

Conscia dedikerede en projektleder til opgaven, som styrede projektet med et stærkt fokus på, at alarmcentralerne ikke måtte opleve nedetid i løbet af implementeringsprocessen. Projektet omfattede implementering af server-, virtualiserings-, storage- og managementteknologier i datacentre på tre forskellige lokationer, ligesom netværket i hele Norden blev opgraderet. Derudover har SOS International A/S fået et komplet overblik over alle Cisco-enheder i infrastrukturen via Conscias Serviceportal. Det har spillet en afgørende rolle i virksomhedens målsætning om at blive ISO-certificeret inden for it-sikkerhed og kvalitetssikring.

For at opnå ISO-certificeringskravene krævedes nemlig dokumentation og et komplet overblik over alle enheder i infrastrukturen, og det er en integreret del af Conscias servicekoncept.

“Hos SOS International A/S skal vi være forberedt på det, jeg kalder for et 747-scenarie - en omfattende katastrofe, der opstår ud af det blå, som når et fly styrter ned. For at kunne reagere bedst muligt på hændelser, man ikke kan forudsige, kræver det, at vi er ekstremt forudseende i alt, hvad vi laver. Og opgraderingen af vores datacenter har bestemt ikke været nogen undtagelse,” afslutter Jon Erichsen.