Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Finjuster din sikkerhed i Windows 7

Med indbyggede værktøjer i Windows 7 er det muligt at justere sikkerheden efter dit eget behov.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Kontrol af brugerkonti var blandt de elementer, der gjorde Windows Vista særdeles upopulær. Måden det fungerede på var utroligt irriterende og forstyrrede konstant brugeren med tilsyneladende umotiverede advarsler.

Ikke desto mindre reducerede funktionen antallet af malware-infectioner med 70 procent sammenlignet med XP.

Funktionen findes stadig i Windows 7, men er væsentligt forbedret og langt fra ligeså forstyrrende som i forgængeren. Et nyt indstillingsvindue lader dig justere beskyttelsesniveauet, og det er samtidig blevet muligt at behandle trusselstilfælde forårsaget af applikationer og tilfælde forårsaget af brugeren forskelligt.

Indstillingsvinduet findes i Løsningscenteret som befinder sig i kontrolpanelet.

I løsningscenteret går du ud i venstre side og vælger ”Rediger indstillinger for Kontrol af brugerkonti”.

Når du kommer til indstillingsvinduet, ser du en slider med fire forskellige valgmuligheder:

A. Giv altid besked, når:
* Programmer forsøger at installere software eller foretage ændringer på computeren
*Jeg foretager ændringer af Windows-indstillinger

B. Giv mig kun besked når programmer forsøger at foretage ændringer af computeren
* Giv mig ikke besked, når jeg ændrer Windows-indstillinger

C. Giv mig kun besked, når jeg forsøger at foretage ændringer af computeren (nedton ikke skrivebordet)
* Giv mig ikke besked, når jeg ændrer Windows-indstillinger

D. Giv aldrig besked, når:
* Programmer forsøger at installere software eller foretage ændringer på computeren
* Jeg foretager ændringer af Windows-indstillinger.

B er standardindstillingen som anbefales af Windows, mens D slår Kontrol af brugerkonti helt fra.

Indstillingen du vælger må afhænge af, hvor sikker du føler dig på de ting du foretager dig på computeren og sikkerheden af de programmer du installerer.

Men husk på at funktionen er skabt til at beskytte dig og ikke for at genere dig (hvilket man dog meget hurtigt kunne glemme på Vista), så pas på med at slå den helt fra.

Sidder du med en Professional eller Ultimate udgave af Windows 7 har du mulighed for at finjustere indstillingerne yderligere under dine lokale gruppepolitikker (dette kan også lade sig gøre i Windows XP og Vista). For at nå frem til disse skal du trykke på start-knappen (herefter ”kør” i XP), skrive ”gpedit.msc” og trykke enter.Nu får du blandt mulighed for at lave justeringer af sikkerheden og af indstillinger for brugerkontien.

I Windows 7 Professional og Ultimate er det muligt at beskytte dine data med kryptering, så hackere ikke har mulighed for at opsnappe din adgangskode eller få adgang til harddisken. Det gælder såvel for systemdrevet og interne datadrev som for eksterne harddiske eller usb-nøgler. Det foregår med værktøjet BitLocker.

Sådan slår du BitLocker til på interne drev:

A. Klik på "Start" og vælg "Kontrolpanel".

B. Klik på "Sikkerhed" og vælg derefter "BitLocker-drevkryptering".

C. Klik på ”Slå BitLocker til”. Nu åbnes guiden BitLocker.

Administratorrettigheder er nødvendige for at kunne fortsætte, og du vil blive bedt om at indtaste administratoradgangskode.

D. Følg vejledningen til kryptering af det ønskede drev.

Sådan slår du Bitlocker til på eksterne drev.

A. Klik på “Start og vælg ”Computer”

B. Højreklik på drevet og vælg “Slå Bitlocker til”.

C. Nu skal du vælge hvordan du vil beskytte drevet. Du kan enten oprette et password eller bruge et smart card, hvis dit drev understøtter det.

D. Klik ”Næste” for at fortsætte og derefter ”Start kryptering” for at igangsætte krypteringen.

Når drevet anvendes på en anden computer vil det dukke op i “Computer” men have et andet ikon. For at få adgang til at læse fra drevet, skal du skrive din adgangskode

Når et drev er krypteret kan du logge på og arbejde med filerne på din egen computer på almindelig vis. Når du føjer nye filer til drevet, krypteres de automatisk. De er kun krypterede, mens de ligger på det krypterede drev.

BitLocker kan altid slås fra ved at afbryde krypteringen eller permanent slå den fra.

Office og andre Windows-applikationer gemmer mange personlige data, når du gemmer en fil - dit navn, computerens navn, firma, dato og tiden for den sidste redigering er eksempelvis alle indeholdt i et almindeligt Word-dokument.

Vil du dele filen med mange og ønsker at holde disse informationer for dig selv, er det dog nemt at fjerne dem:

A. Højreklik på filen og vælg “Egenskaber”

B. Klik på fanen ”Detaljer”.

C. Klik på ”Fjern egenskaber og personlige oplysninger” nederst i vinduet.

D. Vælg ”Fjern følgende egenskaber fra denne fil og klik på alle de oplysninger du ønsker fjernet. Ønsker du det hele fjernet kan du også vælge ”Marker alt”.

E. Klik på ”OK” og informationerne er slettet.

Vi vender jævnligt tilbage med flere Windows 7 tricks. Har du selv nogle tips til styresystemet, som du vil dele med os, skal du være hjerteligt velkommen til at skrive dem i kommentarfeltet herunder.