Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Det nye ressourcecenter skal hjælpe brugere til en mere tryg oplevelse på Facebook. Ressourcecenteret er resultatet af et spændende samarbejde mellem Facebook-ingeniører og Facebooks partnere på Yale Center for Emotional Intelligence i USA. Ved at integrere videnskab om følelser, viden om børns udvikling og fokusgrupper med teenagere, har vi bygget systemer og værktøjer, herunder manuskripter og samtalestartere der kan hjælpe teenagere med at håndtere mobning effektivt både online og offline.
Vi har oprettet centret for at give dig information og vejledning om mobning – når du har brug for det. Når du har anmeldt indhold via Facebooks rapporteringssystem, bliver du ledt videre til ressourcecentret, hvor du finder yderligere rådgivning om, hvad du kan gøre, hvis du har oplevet noget, som er krænkende for dig eller andre. Her finder du også anbefalinger til voksne, der gerne vil hjælpe og forslag til, hvordan man kan indlede en vanskelig samtale om mobning. Der findes også informationer og forslag til dem, der er anklaget for at udsætte andre for mobning.
Facebook har samarbejdet med lokale partnere, såsom Red Barnet i Danmark, og har på den måde fået værdifuld feedback på ressourcecenterets indhold for at sikre, at det er relevant for unge , forældre og pædagoger i Danmark. Denne ekspertise har hjulpet Facebook med at sikre, at brugere har adgang til de mest nyttige informationer til at forhindre mobning og til at håndtere problemet, når det opstår.
Thomas Myrup Kristensen, Policychef i Facebook Norden, siger:
"Vi lever i en verden, hvor menneskelige konflikter opstår både on- og offline. Det er derfor vigtigt at give brugere værktøjer og kompetencer til at tackle denne adfærd, når de oplever den.”
"Det nye center mod mobning er en del af vores forpligtelse til at beskytte de mennesker, der bruger vores service, især unge. Vi håber at være i stand til at give brugerne den støtte, de har brug for til at løse konflikter om mobning ved straks at give adgang til den information, de har brug for, når de rapporterer om mobning på Facebook.”
Jon K. Lange, Seniorrådgiver, Børns digitale liv og børneinddragelse, Red Barnet Danmark, siger:
”Vi ved at mobning idag ikke bare sker på skolerne men også på nettet hvor mange unge bruger meget tid. Vi er glade for, at Facebook har taget initiativ til at gøre det enklere for unge, men også for forældre og lærere at arbejde med de her spørgsmål. Det er vigtigt at forstå, at mobning har konsekvenser og det er vigtigt at vi agerer på hvad vi ser, uanset om det er i skolegården eller på nettet. Vi opfordrer alle til at tage et kig på de værktøjer, der er tilgængelige her og arbejde aktivt med spørgsmål om, hvordan vi skal opføre os overfor hinanden.”