Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Et par store ørehængere

Om du spiller computerspil eller bare nyder at lytte til musik, så kan et par hovedtelefoner ofte være det, der lige giver det ekstra pift til lydoplevelsen. Med Sandbergs USB Surround Sound Headset 5.1 og Creatives Tactic 3D Sigma.

Af Lars Bennetzen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Lyd er vigtig, også når vi snakker om lyd til en computer. Både spil og musik bør afspilles med så god kvalitet som mulig, og selvom det er to forskellige discipliner, så bør gode headset stadig kunne levere god lyd i begge lejre.

Vi har lige afprøvet Sandbergs nyeste headset i producentens Street Gear-serie, et headset, der på pakken annoncerer, at det er et USB Surround Sound Headset 5.1. Umiddelbart indikerer det altså, at det kan simulere 5.1 surroundsound, men det skulle vise sig, at det ikke var helt præcist.

Men for at starte med begyndelsen. Brugen af dette headset krævede installation af en driver, hvilket virker logisk nok. For at simulere surroundsound i et headset er det nødvendigt med noget software, der manipulerer lidt med lyden.

Det var så her, at vi blev en anelse forbløffede, for det viste sig, at dette headset faktisk ikke kun kan simulere 5.1, men også 7.1 surroundsound. Hvorfor det ikke bliver reklameret med på pakken, undrer os stadig.

Den medfølgende software gør, at du virkelig kan lege med lyden. Du kan ændre på højttalerpositioner, du kan lege med equalizer og effekter, og du kan bestemme, hvor mange højttalere systemet skal lade, som om det har.

Her kommer manualen faktisk med en ret god anbefaling – hvis du afspiller lyd, så fortæl systemet, at det skal lade lyden komme ud i to højttalere, men hvis du spiller 3D-fps-spil, så bør du vælge otte højttalere.

Det giver rigtig god mening, for i et 3D-fps-spil kan det i høj grad være nødvendigt at finde ud af, hvor pokker fjenderne befinder sig, mens god musik bør nydes i ægte stereo. Alt andet lige – du befinder dig jo sjældent midt i bandet, når det spiller. Normalt så finder du dem foran dig.

Desværre er der to ting, der virkelig tæller ned for dette headset. Dels er det ikke specielt komfortabelt at have på hovedet. Det er utrolig tungt, og undertegnede var hele tiden bevidst om, at det sad på hovedet af mig. Dels lydisolerer det ikke specielt godt. Så når du har gang i musikken eller det nyeste 3D-spil, ja, så kan alle omkring dig høre alt det, du hører.

Vi bør også rettelig lige notere, at der er en udmærket mikrofon tilsluttet headsettet, og at du på en kontrolenhed ikke alene kan skrue op og ned for lyden, du kan også bestemme lydstyrken på de enkelte ”højttalere”: front, rear, sub og center.

Kreativiteten mangler lidt

Da vi så kastede os over Tactic 3D Sigma fra Creative var vi klar til den store lydoplevelse. Vi har store forventninger, når det kommer til lyd fra disse gutter.

Dette headset adskiller sig på et par punkter fra Sandberg-headsettet, dels er det ikke et surroundsound-headset, dels kan det tilsluttes både lyd/mikrofon-udgang og usb-port, dels kræver det ikke drivere for at virke.

Vi gik nu i gang med at lytte til både musik og spil, og vi fik ikke den wow-oplevelse, som vi havde forventet.

Lyden var fin nok, og den var også bedre end i Sandberg, og ikke mindst så isolerede dette headset markant bedre for lyden, så andre ikke også blev tvangsindlagt til at lytte til det samme som os.

Men vi manglede noget. Lyden virkede tynd og manglede klart nok fylde. Det var, som om bastonerne ikke rigtig slog igennem, og mellemtonerne var heller ikke de bedste. Følelsen af, at lyden var lidt mekanisk, var også til stede, og det var en skam.

Til gengæld var headsettet meget behageligt at have på, og det var langfra så tungt som Sandbergs.

Så i denne lille test vinder Creative lige præcist, men det er ikke nogen overbevisende sejr.