Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Erhvervsnyheder

Erhvervslivet holder aldrig fri, og her er fire dugfriske nyheder om dansk erhverv.

Af Henrik Malmgreen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Ny mobilløsning til ejendomsmægleren

Nu bliver det endnu lettere at købe og sælge fast ejendom. I hvert fald når det gælder selve sagsbehandlingen i salgsprocessen. Firmaet Mirum Copenhagen er nemlig valgt som samarbejdspartner til et mobilitetsprojekt for Danmarks største ejendomsmæglerkæde EDC.

Projektet er blevet døbt Mobilmægler og betyder et farvel til de tykke ringbind. Mobilmægler er nemlig en helt ny måde at arbejde med kunder og boligsalg på, idet EDC har besluttet at optimere hele processen, som derved bliver mere effektiv og overskuelig. Samtidig vil Mobilmægler sikre et langt bedre momentum i bolighandlen, så aftaler kan indgås hurtigere, og kundens ønsker i systemet kan optimeres.

Samarbejdet mellem firmaet Mirum Copenhagen og ejedomsmæglerkæden EDC har resulteret i et brugbart salgsredskab. Samarbejdet mellem firmaet Mirum Copenhagen og ejedomsmæglerkæden EDC har resulteret i et brugbart salgsredskab.

”Vi havde brug for en samarbejdspartner, der kunne hjælpe os med at finde de præcise behov hos vores mæglere, sælgere og købere. Mirum Copenhagen har blandt andet gennemført feltstudier for at observere ejendomsmæglerens arbejdsrutiner. På den måde kunne vi skabe det rette værktøj, der kan gøre mæglerens hverdag nemmere samtidig med, at kunden oplever en bedre og hurtigere service,” siger Carsten Rysgaard, der er administrerende direktør i EDC.

Hele kontoret er med på farten
Med første fase af Mobilmægler kan mægleren blandt andet nemt og hurtigt tilgå alle sager, inklusive de mange bilag, der følger med en bolighandel. Mægleren kan se, ændre og opdatere alle aftaler samt kommunikere og give tilbagemeldinger til sine kunder - alt det, der førhen krævede, at mægleren tog tilbage til papirarbejdet på kontoret.

”Mægleren bliver i stand til at følge køber og sælger uafhængig af tid og sted. Det er således et vigtigt arbejdsredskab for den enkelte ejendomsmægler, der gør livet lettere og services bedre for EDC’s mæglere og i sidste ende også giver en bedre forretning samt gladere kunder,” siger direktør hos Mirum Copenhagen, Rasmus Sanko.

 

Nu skal byerne gøres digitale

Adskillige analyser forudser, at i 2030 vil 60 procent af befolkningen bo i byerne. Derfor sætter Microsoft stort fokus på at styrke en bred portefølje af velkendte softwareløsninger i samarbejde med partnere verden over. Microsoft CityNext er et globalt initiativ, der skal fremme den digitale udvikling i byerne samt give borgere og erhvervsliv bedre værktøjer til at se fremtiden gennem digitalisering og smartere løsninger.

Microsoft CityNext skaber fokus på innovative teknologiløsninger til byer og dens borgere. Microsoft CityNext skaber fokus på innovative teknologiløsninger til byer og dens borgere.

Den danske virksomhed Bluefragments - der netop er blevet partner i projektet - kombinerer teknologisk kunnen med innovative ideer, som kan hjælpe offentlige og private virksomheder med at skabe byer, hvor teknologien er med til at øge produktiviteten, reducere omkostninger, skabe bæredygtige miljøer samt fremme kulturelle fællesskaber, hvor borgerne trives.

Nye udfordringer kræver nye teknologier
”Bluefragments leverer mobile løsninger, der fremmer virksomhedernes rejse, så de kan høste gevinsterne ved mobilitet og Internet of Things. Microsoft CityNext bringer ny innovation til byerne, og vi er glade over at være en del af denne spændende rejse. Vi tror på, at simple løsninger giver stor forretningsværdi og efterstræber altid at simplificere det komplekse i arbejdet med vores kunder,” siger Jon Bille, administrerende direktør hos Bluefragments.

“Byerne mærker utvivlsomt økonomiske udfordringer, og derfor sætter Microsoft CityNext fokus på innovative teknologiløsninger, der kan skabe nye muligheder for byer og borgere, så de kan opnå og opleve mere, end de nogensinde havde forestillet sig. Vi er inspireret af partnerne i vores økosystem og ved, at vi via samarbejde kan hjælpe byerne med at realisere deres fulde potentiale,” siger chefstrateg Rob Bernard fra Microsoft Worldwide Public Sector.

 

Nyt direktiv om handicapvenlig it

Fra og med årsskiftet bliver det europæiske direktiv EN 301549-M376 obligatorisk. Oversat til dansk betyder det, at en række it-produkter og services skal være indrettet således, at de ligeledes kan betjenes af mennesker med handicap. Bag direktivet med det uforståelige navn gemmer sig en målsætning om, at 75 procent af alle europæere skal være i beskæftigelse i 2020. I dag er beskæftigelsesgraden imidlertid meget lavere for personer med et handicap end for personer uden.

Det betyder, at i EU er under halvdelen af alle mennesker med handicap i job. I Danmark har beskæftigelsesgraden været faldende de senere år, og i 2010 var kun 46,6 % af alle danskere med et handicap i job. Det nye direktiv gælder i første omgang alle offentlige arbejdspladser, men vil sikkert også påvirke mange private arbejdspladser med en aktiv CSR-politik samt ambitionen om altid at ansætte de dygtigste medarbejdere til jobbet.

Et nyt EU-direktiv har målsætning om at 75% af alle europæere skal være i job i 2010, og handicappede skal hjælpes på arbejdspladsen. Et nyt EU-direktiv har målsætning om at 75% af alle europæere skal være i job i 2010, og handicappede skal hjælpes på arbejdspladsen.



Skal være klar til årsskiftet
”Vi oplever imidlertid, at mange ikke er opmærksomme på, at reglerne træder i kraft allerede fra årsskiftet på de offentlige arbejdspladser. Det er ærgerligt, for det er en prisværdig ambition, og løsningerne findes. Konica Minolta anvender allerede i dag tilgængelig-hedsstandarder i sit design af alle multifunktionsprintere. Standarderne garanterer således, at medarbejdere med både nedsat syn og nedsat bevægelighed har fuld adgang til vores bizhub-printere”, siger produktchef Mogens Kallesø fra Konica Minolta.

Som eksempel nævner han touchskærme, der er svære for svagtseende at betjene. Derfor har Konica Minoltas mobile printer-app “PageScope Mobile” en stemme, der guider brugeren trin for trin til, hvilke kontrolpanel-funktioner de kan bruge til at navigere igennem menuen. Det giver brugeren fuld adgang uden begrænsninger til alle de forskellige funktioner. Brugerne kan verificere deres identitet med et ID-kort, hvorefter printeren automatisk indstiller sig til brugerens unikke behov.

Automatisk oplæsning af dokumenter
For at gøre det nemmere at se displayet og læse bogstaver, tal samt fejlmeddelelser, kan meddelelserne forstørres med et enkelt tryk på displayet. Desuden kan farver justeres individuelt, hvis man har problemer med at genkende farver. Med “PageScope Mobile” kan brugerne printe og scanne fra og til deres smartphone eller tablet. Dokumenter, der er scannet med Scan-to-Voice kan læses op på pc’en med Konica Minoltas softwareløsninger til scanning og skærmoplæsning.

Derudover tilbyder Konica Minolta svagtseende brugere en elektrostatisk plastikfilm med punktskrift, der kan limes på kontrolpanelet på printeren. Punktskriften indeholder de mest anvendte funktioner såsom sort/hvid eller farveprint og valg af papirbakke. Konica Minoltas bizhub-printere er designet med touchskærme, der er 9 tommer brede, så de er nemme at bruge med mindst mulig fysisk anstrengelse.

 

Dansk fokus på smarte produkter

Danske virksomheder mangler ofte den viden og de eksperter, der skal bringe deres produkter ind i den digitale tidsalder. Det viser et projekt om at kombinere software med velkendte danske industriprodukter, som 14 virksomheder har deltaget i de seneste fire år sammen med tre af landets universiteter.

”Smarte produkter med indbygget software, der kan forbindes til internettet, vil i løbet af ganske få år få det helt store gennembrud. Derfor er det afgørende, at danske virksomheder i højere grad bliver i stand til at lave smarte produkter styret af software. Vores projekt viser, at det kan lade sig gøre, ikke mindst ved et tværgående samarbejde mellem virksomheder, uddannelsesinstitu-
tioner og forskningsenheder”, siger administrerende direktør Mads Lebech fra Industriens Fond, der har medfinansieret projektet.

Nye markante krav til teknologien
I projektet, der nu udgiver rapporten ”Smarte produkter i praksis”, har 14 danske virksomheder arbejdet med at gøre deres produkter mere smarte. Bag projektet står som nævnt Industriens Fond i samarbejde med projekt ITOS - Industrielle Teknologier og Software og DI ITEK, som er Dansk Industris branchefællesskab for it-, tele-, elektronik- og kommunikationsvirksomheder.

Digitaliseringen betyder, at danske virksomheders produkter skal tilbyde kunderne mere og mere. Det stiller nye markante krav om at beherske digital teknologi. Virksomheder som Google er langt fremme med selvkørende biler, men kravene er også aktuelle for skibsmotorer, måleapparater, overvågningsudstyr, pumper, ventiler, vindmøller og medicinske apparater. For dem og praktisk talt alle industrielle produkter gælder, at de fremover skal udvikles til smarte produkter med et væld af nye digitale funktioner.

Skal være digitalt konkurrencedygtige
”Det er vores ambition, at danske virksomheder skal være lige så stærke i konkurrencen på det digitale felt, som de er på det industrielle. Det skal de være for, at vi som nation kan være med i konkurrencen på fremtidens industrielle markeder - men vi er ikke helt i mål herhjemme endnu.

Virksomhederne mangler kompetencer og kandidater med de rigtige uddannelser. Vi har derfor brug for at få ny digital viden spredt hurtigt til virksomhederne, udvikle vores kompetencer og uddanne nye ledere og ingeniører,” siger branchedirektør Adam Lebech fra DI ITEK.

Adam Lebech er branchedirektør i DI ITEK Adam Lebech er branchedirektør i DI ITEK

Blandt virksomhederne i projektet er Brüel & Kjær, Sound & Vibration A/S, Danfoss A/S, Terma A/S, Grundfos A/S og MAN Diesel & Turbo. DTU, Aarhus Universitet og Aalborg Universitet er de tre universiteter, der har medvirket i projektet. Meningen med projektet har været at undersøge mulighederne og barriererne for, at det vil lykkes for dansk erhvervsliv at omstille sig til at levere smarte produkter. Det er bl.a. foregået gennem helt konkrete forskningsprojekter blandt de involverede virksomheder.

Mads Lebech (th) er administrerende direktør i Industriens Fond. Mads Lebech (th) er administrerende direktør i Industriens Fond.



Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere