Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Er Outlook.com en værdig afløser for Hotmail?

Microsoft har lukket Hotmail og relanceret tjenesten som Outlook.com. Men er den nye webmail god nok til at true Googles ultrapopulære Gmail-tjeneste? Vi testede Outlook.com ...

Af Torben Okholm, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Det er desværre sandt: Hotmail er ikke længere så hot. Microsoft købte den voksende webmail-tjeneste i 1997, og i begyndelsen af det 21. århundrede var en @hotmail.com-adresse lige så essentiel som en webside hos Geocities. Trods konkurrence fra for eksempel Yahoo og Lycos blev Hotmail ved med at dominere.

Så ødelagde Google det hele. I 2004 lancerede søgegiganten Gmail, der havde en ren brugerflade og masser af lagerplads. Brugerne strømmede til i millionvis, og Gmail er stadig den popu-læreste webmail-tjeneste med angiveligt 425 millioner aktive bruger mod Hotmails 350 millioner. Yahoo! sakker bagud med en brugerbase på omkring 300 millioner.

Det er derfor afgørende, at Hotmail formår at følge med Google. Den seneste opfriskning er stor. Navnet Hotmail er droppet, og tjenesten hedder nu Outlook.com i stil med det alle-stedsnærværende Office-udbud af e-mail. Det er interessant, at Hotmail har fået store ændringer i æstetik og funktionalitet siden sin fødsel, mens Gmail stort set har lignet sig selv, siden den blev lanceret for otte år siden.

Outlook.com markerer et stort skridt væk fra Hotmails udseende og stil. Grundlayoutet er der endnu, men det har sandelig taget meget fra Gmails mindre rodede facon. Til venstre finder man mapper og søgeboks, og centrum er domineret af selve e-mailene. Klik på en af dem, og den dominerer skærmen, men man kan skifte til en rammevisning – a la Office Outlook – via indstillingshjulet øverst til højre.

I skrivende stund er der et irriterende, ubrugt område til højre på skærmen. Det vil sikkert vige pladsen for annoncer, når preview-perioden er slut, men man kan udfylde feltet med Microsofts Windows Live Messenger, der er omdøbt til “Messaging”. Den virker ikke helt, som vi havde forventet. Man starter chat ved at skrive en vens navn, ikke ved at vælge fra en liste.

Selvom Microsoft har droppet Metro-navnet, følger Outlook.com tæt dette designsprog, der også findes i Windows 8, Windows Phones og Xbox 360. Det er domineret af klare farver og Microsofts særlige Segoe-skrifttype. Det er et markant look, der skiller sig ud – og det svarer ikke helt til Windows 7’s mere traditionelle og halvgennemsigtige tema.

Gmail om igen

Outlook.com indfører nogle nye funktioner med denne ombyg-ning. De fleste synes at være hugget direkte fra Gmail. Navigation kan nu ske med tasta-turgenveje, og meget sigende kan man skræddersy dem, så de ligner dem fra Gmail. Tilsvarende kan man foretage komplekse søgninger (for eksempel from:someone@somewhere.com).

Gmail har smugkig af indhold såsom YouTube-videoer og Flickrfotos i e-mails, men det skal man slå til i Gmails experimental labs-sektion. I Outlook.com er funktionen aktiv som standard, og den hedder “Active view”. Det er en praktisk funktion, især hvis man ustandselig modtager “sjove” videoer af katte.

Online dokumentredigering er højnet for nylig, især med lance-ringen af Google Docs Microsofts egen understøttelse af dokument- og regneark-redigering i SkyDrive. Outlook.com har lignende funktionalitet med evnen til at åbne og redigere dokumen-ter inde fra webmail-systemet.

Skype – Microsofts store køb i 2011 – bliver understøttet i fremtiden, men det er ikke i øjeblikket integreret i Outlook.com. Gmail har en lignende tjeneste i form af Google Talk, men det lader til, at Skype stadig er det foretrukne kommunikationsværktøj. Det er her, Microsoft potentielt kunne trække brugere væk fra Google, især hvis man kan køre Skype, uden at brugerne skal installere dens ret påtrængende software.

Hvis det lyder, som om vi hele tiden sammenligner Outlook.com med Gmail, skyldes det, at Googles polerede og flydende e-mail-tjeneste er vores eneste referencepunkt her. Yahoo!’s bud synes at hænge fast omkring 2003, og dets manglende gennemtrængningskraft på det mobile marked betyder, at det sandsynligvis vil glide ud i glemslen.

Outlook.com er afgjort den afstivning, Hotmail har brug for i konkurrencen med det store G. Det er blot en skam, at tjenesten er blevet forbedret med en så tydelig kloning af Gmails bedste resultater i stedet for med ægte fornyelser og forbedringer. Verden bryder ikke i brand, men Microsoft har hævet temperaturen fra lunken til en rolig simren.

[themepacific_accordion]
[themepacific_accordion_section title="Fakta"]

Nøglefunktioner

[/themepacific_accordion_section]
[/themepacific_accordion]