Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
En smilende emoji eller en thumbs-up er ikke forbeholdt venner, familie og kæreste. Det viser en ny undersøgelse, som YouGov har foretaget på vegne af Adobe.
Undersøgelsen viser, at 66 pct. af os har brugt emojis i vores arbejdsmails, og at hele 83 pct. mener, at det enten altid eller sommetider er passende at sende emojis til vores ligestillede kolleger. Tallet er kun lidt lavere for underordnede kolleger eller nærmeste leder, til gengæld er chefen et no-go: 54 pct. mener, at det enten er upassende eller meget upassende at sende emojis til personer i ledelsen eller bestyrelsen.
”Undersøgelsen peger på, at den uformelle kommunikation, vi er vant til fra kontakt med venner og familie på sms og sociale medier, i høj grad sætter sit præg på vores omgang med kollegerne. Emojis er en nem måde at gøre sine e-mails mere personlige på, hvilket mange godt kan lide. Det er derfor også interessant, at så mange stadig anser det som decideret upassende at sende dem til chefen,” siger Imran Afzal, nordisk marketingchef for Adobe Marketing Cloud.
Den klassiske smilende emoji topper listen i forhold til både arbejdsmails og private mails. Thumbs-up er vi også glade for i begge sammenhænge. Til gengæld undlader vi kysse- og hjerteemojis, når vi kommunikerer med vores kolleger: vi vælger i stedet solbrillefjæset eller det sultne ansigt.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov. Der er i alt gennemført 1020 CAWI-interviews med danskere i alderen 18-74 år, i perioden 16.-26. september 2016.