Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Da nogle hundrede Dropbox-brugere begyndte at modtage spam-mails for et par uger siden, tydede det på, at noget ikke helt var, som det skulle være. Og det viser sig nu at holde stik. Dropbox satte en undersøgelse i gang og kunne i går bekræfte, at hackere har skaffet sig passwords og brugernavne fra tredjepartssider og brugt dem til at få adgang til Dropbox-kontoer.
En medarbejder hos Dropbox fik også hacket sin konto, hvor der gemte sig e-mail-adresser på flere brugere, og Dropbox mener, at det er den vej, hackerne har kunnet spamme brugerne. Det er primært europæiske brugere fra Tyskland, Holland og England, der er blevet ramt.
Dropbox-teamet har taget kontakt til de pågældende brugere og hjulpet dem med at sikre kontoen igen. Derudover har de sat en stor optimering af sikkerheden i gang, som over de kommende uger vil vise sig i form af forøget log-in-kontrol og flere andre tiltag.