Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Den passive 3D-computerskærm

Optællingen er begyndt. Testen omhandler nemlig 0A, 1B, 2C … en 3D-computerskærm, der er passiv af natur, men ikke nødvendigvis tilbageholdende.

Af Carsten Sørensen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Ud over at udfylde rollen som en almindelig 23"-computerskærm henvender denne LG D2342P-skærm sig til computerbrugere, der ønsker at være en del af 3D-universet. Forstået således, at det er muligt at opleve fotos, film og spil med mere i 3D som alternativ til den flade 2D-præsentation, vi normalt lægger øjne til.

Det grundlæggende

LG D2342P anvender et tn-panel og er led-baggrundsbelyst. Det er en 23" computerskærm med en skærmopløsning på 1.920×1.080 pixels og med en responstid på 5 ms.

Kontrastniveauet er angivet til 5.000.000:1, hvilket i sig selv ikke altid behøver at sige så meget om kontrastens kvalitet. Skærmen er i stand til at gengive 16,7 millioner farver. Betragtningsvinklerne er angivet til 170° grader horisontalt og 160° grader vertikalt.

Skærmrammen er i sort skinnende plast monteret på en fod i samme materiale. Udtrykket er enkelt. Næsten intet bryder med de glatte flader. På nederste skærmkant er der fem smalle knapper til on screen-menuen, der ligeledes fremstår sorte og enkle.

Eneste justeringsmulighed, skærmen tilbyder, er, at skærmrammen kan vippes frem eller tilbage.

LG D2342P byder på tre forskellige tilslutningsmuligheder. Bagpå er der dvi-d, vga samt hdmi 1.4-stik, der alle er parallelle i forhold til bagsiden. Endvidere er der her udgang til hovedtelefoner.

Den almindelige bruger-oplevelse er god nok, skærmen virker lysstærk nok trods en lysstyrke på blot 250cd/m². Det er ikke en voldsom lysstyrke, slet ikke for en 3D-skærm. Men her fungerer det ganske godt. Farverne og kontrasten er ganske udmærket, dog ikke på niveau med, hvad dyrere paneltyper kan præstere, men absolut acceptabelt. Sort er som ofte ikke helt sort.

On screen-menuen er ikke omfattende, men giver mulighed for at tilpasse især lysstyrke i forbindelse med 2D/3D-visning. Energiforbruget ligger på 0,4 watt i standby og op til 40 watt, når lysstyrken er sat til 100 procent, og der er valgt 3D-lysindstillinger.

Passiv løsning

Teknologien bag 3D-gengivelse på LG D2342P hedder film patterned retarder (fpr). Det lyder ikke så flatterende, men det er interessant, fordi teknologien adskiller sig fra de fleste 3D-skærme på markedet.

Langt de fleste 3D-skærme anvender aktiv teknologi med de såkaldte shutter glass-briller. Her skiftes der ved 3D-indhold mellem visning af billede til højre og venstre øje. Brillerne blokerer skiftevis for det ene eller det andet øje.

Fpr eller Cinema 3D, som LG Electronics markedsfører teknologien som, anvender en anden metode. Teknologien viser hele 3D-billedet på en gang. Hemmeligheden ligger i den måde, de passive briller via den anvendte polarisering sorterer visningen på.

Det foregår således, at hver anden linje sendes til højre øje, og hver anden linje af billedet sendes til venstre øje. Ligesom ved aktiv teknologi er det den menneskelige hjerne, der samler det hele til en 3D-oplevelse. Der medfølger et par 3D-briller samt et sæt click on-glas.

En af fordelene ved passiv 3D er, at brillerne ikke bruger strøm, er mindre, billigere og lukker mere lys ind. Derfor behøves skærmen ikke at være så lysstærk som ved aktiv 3D-teknologi. Ulempen er, at den passive 3D-visning halverer opløsningen horisontalt, hvilket dog ikke virkede påfaldende i testen.

Med LG D2342P skal man ikke sidde for tæt på skærmen, da de manglende linjer ellers bliver synlige. I vores tilfælde var en afstand på cirka 70 cm passende. Der er dog også en fordel ved teknologien: Der var ingen crosstalk eller flimren, hvilket kan være en ulempe ved aktiv 3D-visning.

Al 3D-visning foregår gennem den medfølgende TriDef 3D-software, hvad enten det drejer sig om spil, film eller fotos, der skal vises.