Af Peter Hyldahl, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Tallene kommer fra en rapport, som managementkonsulentfirmaet Boston Consulting Group fremlagde i forbindelse med World Economics Forums årsmøde.
Udviklingen og denne viden kan måske give virksomheder mulighed for at fremskynde vækst nu – i en finansiel usikker tid, konkluderer rapporten om internettets betydning for verdensøkonomien. Og det kan danske virksomheder også drage fordel af.
»For danske virksomheder er der et enormt potentiale forbundet med den udvikling, vi ser i disse år. Vi er allerede rigtig gode til at bruge mulighederne på internettet til for eksempel markedsføring og salg af produkter.
Og når så mange indbyggere i nye markeder kommer på nettet, er det helt klart noget, danske virksomheder skal udnytte til at sælge flere produkter,« siger Thor Jørgensen, project leader hos Boston Consulting Group, og påpeger endnu en fordel for dansk erhvervsliv: »Udviklingen på internettet åbner også mulighed for, at danske virksomheder kan indgå globale partnerskaber og få adgang til en global videnbase med inspiration til innovation og nye forretningsmodeller.«
Størst værdi i G20-landene
Ser man alene på G20-landene, bidrager internettet allerede med op mod 8 procent af bruttonationalproduktet i nogle lande. Denne værdi er mindre i vækstlande, og derfor bør mange af disse lande også investere i udbygning af deres it-infrastruktur.
»Hverken lande eller virksomheder har råd til at ignorere denne udvikling. Alle virksomheder bør digitalisere sig. Det ”nye” internet er ikke længere hovedsageligt et vestligt fænomen, som du får adgang til via din pc. Det er nu globalt, allestedsnærværende og deltagende,« siger David Dean, der er medforfatter på rapporten og seniorpartner hos BCG.
Firmaet har gennem de seneste 18 måneder undersøgt mere end 15.000 virksomheder i smb-markedet på verdensplan og kan konstatere, at virksomheder, der gør omfattende brug af internettet til at sælge og markedsføre varer samt til at interagere med kunder og leverandører, vokser hurtigere, end virksomheder der ikke gør.
Et eksempel er Storbritannien, hvor det gennemsnitlige salg steg blandt virksomheder med en medium eller høj grad af tilstedeværelse på internettet med 4,1 procent hvert år fra 2007 til 2010. Det er syv gange hurtigere end blandt virksomheder med lav eller ingen tilstedeværelse på internettet. Samme tendens gør sig gældende i Danmark og de øvrige lande, som BCG har analyseret.