Her er Danmarks fem bedste CIO’er lige nu:Se de fem nominerede til prisen som Årets CIO 2024

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Den gode lyd er tilbage

Du behøver ikke længere affinde dig med kraftigt komprimerede lydfiler eller forringende trådløse forbindelser, når du lytter til musik digitalt. En ny bølge af audio-produkter giver dig lyd i high end-klassen, mens digitale tjenester åbner op for musik i ukomprimeret kvalitet.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Mp3’er og streamingtjenester har ende-gyldigt ændret vores måde at lytte til musik på. Fra at være noget vi primært lyttede til i hjemmet, er det nu noget, vi har med os overalt. Udvalget er ikke længere begrænset til de skiver, vi har købt og stillet hjem i reolen, men er potentielt uendeligt, da streamingtjenesterne tilbyder et tag selv-bord af plader, som er større, end du ville kunne nå at høre i en livstid.

Brugeren har således vundet en kæmpe sejr, når det kommer til bekvemmelighed og tilgængelighed. I samme moment har brugeren dog - i hvert fald indtil nu - tabt når det kommer til lydkvalitet.

For at kunne klemme en anstændig mængde mp3’er ned på en iPod har det været nødvendigt at komprimere filerne kraftigt, og det samme har gjort sig gældende for at få musikken gnidsfrit gennem nettet fra streamingtjenesterne.

Nu sker der imidlertid et skridt mod digital lydkvalitet af langt højere kvalitet, end vi har været vant til.

Ukomprimeret streaming

Mp3’er komprimerer lydfilen således, at der skæres der, hvor lytteren mindst kan høre det. Derfor kan man få en lydkvalitet, der kommer tæt på en cd med en filstørrelse, der er op til ti gange mindre - fra cd’ens bitrate på 1200 kb/s er det muligt at skabe en mp3 på 128 kb/s, der fortsat giver en nogenlunde præsentation af musikken. Processen er dog ikke perfekt, og derfor vil der uundgåeligt ske et kvalitetstab, som bliver tydeligere jo kraftigere filen komprimeres.

Efterhånden som harddiskene er blevet større og er faldet i pris, er der dog ikke længere så stort incitament til at spare på pladsen ved at komprimere filerne. Samtidig er web-forbindelserne blevet så gode, at de godt kan håndtere streaming af lydfiler i høj opløsning.

Fra 256 kb/s mp3, som har været standard på iTunes, Spotify og mange andre tjenester, er kvaliteten nu begyndt at stige. Med et premium-abonnement hos Spotify får du lov at streame musik i 320 kb/s mp3, og som den første musiktjeneste har Wimp for nylig åbnet op for streaming i flac - et komprimeret format, der bevarer den fulde cd-kvalitet.

Hi-fi i hørebøfferne

Én ting er dog, at kvaliteten af lydkilden er i orden. En helt anden er, om lytte-udstyret er godt nok til at gøre den retfærdighed.
Render man rundt og lytter med mobilens medfølgende ørepropper, er der ikke megen mening i at spille højopløst musik, for så vil du alligevel aldrig få udbytte af de fine detaljer, der kommer med.

De senere år er der imidlertid kommet godt gang i salget af gode hovedtelefoner, og den entusiastiske musiklytter er ikke længere bange for at gå rundt i fuld offentlighed med et stort headset på hovedet eller bleg for at betale flere tusind kroner for det.

Enhver hi-fi-producent med respekt for sig selv har således et lækkert sæt high end-hørebøffer i sortimentet. Blandt de bedste, vi har testet her på redaktionen i nyere tid, er B&O H6, Sennheiser Momentum, Monster og Grado SR60i.

Hinsides cd-kvalitet

Efterhånden som vi baserer mere og mere af vores musiksamling på digitale kilder, og i takt med at udbuddet af musiktjenester vokser, sniger den digitale musik sig naturligt nok også ind i hjemmet.
I dagligstuen ved det dyre stereoanlæg og de store højttalere, er der imidlertid andre krav til lydkvalitet.

Som et modtræk til de fremmedgørende filer i ringe kvalitet har vi de senere år set en opblomstring af vinyl-formatet, som for det første giver en helt anderledes håndgribelig oplevelse end en mp3-fil, og for det andet ikke er underlagt samme begrænsinger i lydkvalitet (men til gengæld sine helt egne begrænsninger).

Med de nye muligheder for digital musik i højopløsning, bliver det imidlertid også interessant for hi-fi-entusiasterne at få den digitale musik ind i stuen.

Producenterne er derfor begyndt at skabe anlæg, som er gearet til netop dette. I Sonys aktuelle sortiment finder du en række ”Hi-Res-produkter” som håndterer digital lyd i en kvalitet, der er langt højere end cd. Musikserveren HAP Z1ES kan eksempelvis afspille filer op til 192 kHz og 32 bit. Til sammenligning er en cd 44,1kHz og 16 bit. Groft sagt betyder det, at lydoptagelsen er foretaget i langt finere bidder, og præcisionen, hvormed den er fanget, er væsentligt højere.

Derved giver Sonys musikserver dig mulighed for at få det fulde udbytte af hvilken som helst digital lydfil uanset opløsning. Lige bortset fra de efterhånden sjældne Super Audio-cd’er, er det dog få fysiske medier, der kan rumme musik i højere kvalitet end en cd.

På nettet kan du imidlertid snildt finde musik i op til 24 bit, 196 kHz, og Sony har derfor sat en harddisk i receiveren, således at du kan hente musikken på computeren og dernæst ligge den ind på receiveren. Der er også en USB-port, så du kan tilslutte eksterne harddiske og USB-nøgler. Indbygget Wi-Fi gør det desuden muligt at streame musikken trådløst.

Genskaber den gode lyd

Sonys receiver gør det ikke kun muligt at få fuldt udbytte af musik, som fra starten er optaget i høj kvalitet. Den kan også opskalere din mp3-samling således, at musikken ifølge producenten kommer til at lyde væsentligt flottere.

Det samme lover JBL, som ligeledes er gået hi-fi-vejen med JBL Authentics L16, en trådløs højttaler med ny Harman Clari-Fi-teknologi, som skal være i stand til at genskabe op til 90 procent af de detaljer i lyden, som ellers forsvinder ved komprimering af digitale musikfiler.

JBL Authentics har desuden 24-bit og 96 kHz-digital signalvej. Foruden trådløse tilslutningsmuligheder som Bluetooth, DLNA og AirPlay er der optisk indgang, 3,5 mm stik, analog RCA-indgang og tilmed analog pladespillerindgang med indbygget RIAA-trin, som understøtter både MM- og MC-pickupper.

Rockstjernens format

Mange personer i musikbranchen mener, at der er noget fundamentalt forkert i måden, vi behandler musikken digitalt, såvel når det gælder cd’er som komprimerede mp3’er og tilsvarende formater. Med rockikonet Neil Young i spidsen er projektet Pono derfor sat i søen.

Pono har som mål at levere musik i nøjagtig den kvalitet, som den oprindeligt blev indspillet ved. Det betyder, at du får adgang til filer helt op til 9216 kbps (192 kHz/24 bit). Det hele er kodet i flac-format og vil inden længe kunne købes fra www.ponomusic.com.

Musikken kan spilles på enhver digital afspiller, der understøtter formatet, men en dedikeret PonoPlayer vil også blive tilgængelig, så man kan lytte til den højopløste musik på farten.

Afspilleren har 128 GB indbygget lagerplads og plads til hukommelseskort, så du kan udvide lagret. Prisen er 399 dollars og PonoPlayer kan købes via en Kickstarter-kampagne.

HDtracks (www.hdtracks.com): Download-tjeneste med musik i forskellige højopløste formater.

Bleep (www.bleep.com): Et bredt katalog af nyere musik med udvalgte abums i 24 bit wav.

HiResAudio (www.highresaudio.com): Her sælges udelukkende digital musik i højopløselig kvalitet, minimum 24 bit/192kHz.

Pono (www.ponomusic.com): Download digital musik i samme kvalitet den blev indspillet i.

Pladeselskabernes hjemmesider: Mange pladeselskaber sælger deres kunstneres musik direkte fra hjemmesiden - ofte i flac-format.

WiMP:Med et hi-fi-abonnement får du lov at streame musik i flac (cd-kvalitet).

Mp3:Komprimeret. Op til 320 kbps, 44,1 kHz.

Flac:Tabsfri komprimering. Kan reducere lydfilerne til cirka halv størrelse uden at forringe kvaliteten.

Wav: Ukomprimeret, op til 32 bit, 192 kHz.

Hi-Res: Dækker over digital lydkvalitet på minimum 24 bit /192 kHz.

Fysiske formater:

Cd: Ukomprimeret PCM, 1200 kb/s, 16 bit, 44,1 kHz.

Super Audio cd: 1 bit DSD, 2.8224 MHz, understøtter surround med op til seks kanaler.