Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Streaming er fremtiden, og cd’en er stendød om to-fire år. Dette viser en ny undersøgelse udført af Respons Analyse i juni måned på foranledning af musiktjenesten WiMP. Undersøgelsen viser desuden, at 30 procent mener, at deres oplevelse med at lytte til musik er blevet bedre, efter de har fået adgang til en streamingtjeneste, og at 19 procent downloader mindre ulovligt.
Af de adspurgte i alle aldersgrupper har over hver tredje dansker i dag tilgang til en streamingtjeneste. Blandt de unge under 30 år har næsten 6 ud af 10 adgang, og derudover tror lidt over halvdelen i alle aldersgrupper, at streaming er fremtidens måde at lytte til musik på.
Der er stadig 10 procentpoint flere mænd end kvinder, der har lyttet til musik via streaming i den sidste uge, hvilket dog er en øgning på 5 procentpoint siden sidste markedsundersøgelse, der blev udført for WiMP for lidt over et halvt år siden, i januar 2012.
19 procent af danskerne svarer, at de downloader mindre ulovligt, efter de har fået adgang til en streamingtjeneste. Blandt de unge under 30 år er det lidt under hver tredje, der downloader mindre ulovligt.
»Vi er stærkt begejstrede over, at de unge i den grad har taget streaming til sig, hvilket er med til at tegne et lyst billede for musikbranchens fremtid. At både unge og ældre oplever en bedre musikoplevelse og lytter til mere musik, efter at de er begyndt at streame musik, viser, at danskerne har taget musikstreaming til sig,« siger Thor Martin Jensen, talsmand for WiMP.
Cd-samlingerne bliver skrottet
Hele 99 procent af de unge under 30 år tror ikke, at man lytter til musik på cd om to-fire år. I de andre aldersgrupper er der heller ikke mange tilbage, der har megen tiltro til den lille runde skives fremtid. Det viser sig også ved, at 42 procent ikke længere har deres cd-samling stående fremme, hvilket er en øgning på 9 procentpoint siden januar. Tendensen er den samme for både mænd og kvinder. Blandt de adspurgte over 50 år er der dog fortsat tre ud af fire, der har deres cd-samling på display, hvorimod kun 43 procent af de adspurgte under 30 år stadig har en cd-samling. 35 procent har dog valgt at stille den på loftet eller i kælderen, kun 4 procent har helt skilt sig af med samlingen.
Danskerne er villige til at betale for tillægstjenester
Som noget nyt i juni-udgaven af undersøgelsen var spørgsmålet, om danskerne er villige til at betale mere for at få adgang til tillægstjenester. Omtrent 6 ud af 10 svarer ja til, at de er villige til at betale for en form for tillægstjeneste, hvad enten det er bedre lydkvalitet, offline-indhold, mobilbrug, koncertinfo eller musikvideoer. Især bedre lydkvalitet er de adspurgte villige til at betale mere for, og med den nye iOS-opdatering til iPhone og iPad, som WiMP lancerede i sidste uge, er lydkvaliteten via 3G nu i allerhøjeste kvalitet.
Derudover viser undersøgelsen fra Respons, at over halvdelen af danskerne lytter til musik på computeren på arbejde eller hjemme, og hver fjerde hører musik på mobiltelefonen, når de er på farten
WiMP gennemfører markedsundersøgelser to gange om året. Denne undersøgelse udført af Respons Analyse er gennemført i juni 2012 i både Danmark, Norge, Sverige og Tyskland på foranledning af WiMP. Cirka 1.000 respondenter over 16 år i hvert land blev adspurgt, det vil sige omkring 4.000 i alt.