Danskerne stoler mest på danske internetbutikker

Danskerne stoler mest på danske internetbutikker

Når danskerne svinger kreditkortet online, har de mest tiltro til de danske internetbutikker. Mere end fire ud af fem danskere føler sig trygge ved at købe varer i danske internetbutikker, mens kun lidt mere end hver tredje føler sig tryg ved at handle i udenlandske internetbutikker. Det viser en ny befolknings-under­søgelse fra Eniro Danmark, der samtidig har samlet fem gode råd til at finde ud af, om man rent faktisk køber dansk på nettet.

Nettet bugner af produkter i både danske og udenlandske internetbutikker, og med få klik kan danskere købe alt fra dagligvarer og tøj til rejser og oplevelser direkte fra deres stuer. Men det er ikke uden betydning for danskerne, hvor deres digitale indkøb foregår. Det er særligt de danske internetbutikker, som danskerne har mest tiltro til, når de handler online. 82 procent af danskerne føler sig generelt trygge ved at handle i danske internetbutikker, imens blot 37 procent af danskerne generelt føler sig trygge ved at handle i udenlandske internetbutikker. Det viser en undersøgelse af danskernes produktsøgning og produktkøb, som Eniro Danmark har foretaget for fjerde år i træk.

Tilliden til danske netbutikker stiger

Danskernes tillid til de danske internetbutikker er vigtig, ikke mindst når det gælder Danmarks fremtid på det globale marked, mener Kristoffer Apollo, kommunikationschef i Eniro Danmark, som bl.a. står bag Danmarks to største lokale søgetjenester, Krak og De Gule Sider:

”Danskernes tiltro til de danske netbutikker er steget med 7 procentpoint siden 2014, og denne positive udvikling er vigtig for Danmark. Tiltroen til de danske internetbutikker er nemlig et væsentligt konkurrenceparameter, når det danske erhvervsliv skal kæmpe mod udenlandske giganter som for eksempel Amazon eller ASOS. Her viser vores undersøgelse, at den store tillid, danskerne har til deres lokale erhvervsdrivende, i stigende grad også bliver båret med over på nettet,” siger Kristoffer Apollo.

Danskerne nervøse for returretten hos udenlandske internetbutikker

Når danskerne køber varer fra udenlandske internetbutikker, er deres største bekymring, om varen kan returneres. Næsten hver anden dansker angiver, at de er nervøse for, at varer ikke kan sendes retur, hvis de er utilfredse med dem.

Derudover er misbrug af personfølsomme oplysninger og manglende levering af varer også faktorer, danskerne bekymrer sig om, når de netshopper i udenlandske butikker. 42 procent af danskerne er nervøse for, om tredjeparter kan finde og misbruge deres personlige oplysninger eller bankoplysninger, ligesom 41 procent er nervøse for, om de faktisk modtager de varer, de bestiller.

5 tips til at spotte, om internetbutikken er dansk

Del denne