Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Danske forbrugere er bekymrede for, hvor private og sikre deres personlige oplysninger er på nettet. Halvdelen føler ikke, at deres persondata er ordentligt sikrede, og lige så mange er utrygge ved at dele data med andre.
”Danskerne ved godt, hvad de skal gøre, hvis de oplever indbrud i hjemmet, men hvad gør man, hvis ens personlige data bliver stjålet?
Danskerne ved ikke om de skal gå til politiet, IT-selskab eller sociale medier. Undersøgelsen viser, at hver anden danskerne ikke regner med at nogen af parterne kan hjælpe. Kun hver tredje, som havde oplevet et dataproblem, var trygge ved at problemet var løst,” siger Morten Efferbach, der er direktør for Symantec Norden.
Danskerne (69 %) ved godt, at deres persondata udgør en værdi, der kan omsættes, selvom de ikke er så bevidste om det som andre europæiske forbrugere, hvor tallet er 81 %. Alligevel mener næsten en tredjedel (30 %), at deres data er 75.000 kroner værd eller mere.
På trods af at persondata ikke kun er betydningsfulde, men også har stor værdi, afspejles det ikke i indsatsen for at beskytte forbrugernes data. To ud af tre forbrugere er usikre på, hvad de skal gøre for at beskytte deres data.
Tillid til banker og hospitaler
Danskerne har dog en positiv tro på, at jo mere værdifulde deres data er, desto mere bliver der passet på dem. Danmark er således det land i undersøgelsen, hvor forbrugerne har størst tillid til banker (82 %) og hospitaler (78 %). Til gengæld er vores tillid i bund, når det handler om detailhandlen (18 %) og de sociale medier (8 %).
Formentlig af den grund er mange forbrugere begyndt at censurere de informationer, som de videregiver, fx ved at undlade at oplyse data eller give falske informationer. ”Det er ikke en positiv udvikling for detailhandlen,” siger Morten Efferbach fra Symantec. ”Dette har konsekvenser f.eks. for detailhandlen, fordi en forretningsmodel baseret på kundernes personlige oplysninger vil få problemer når kunderne giver falske informationer eller helt undlader at give dem.”
Ligesom andre europæere føler danskerne, at virksomheder udnytter deres data, og at det ikke er fair. Til gengæld synes flere danskere (42 %) end andre europæere (30 %), at det er i orden, hvis formålet er at give os mulighed for at vinde en præmie.
Online-pause truer
I en kommentar til de nye tal siger partner hos PWC Danmark, Mads Nørgaard Madsen:
” Når folk føler, at de løber en risiko ved at give deres persondata ud, og de ikke føler at beskyttelsen af disse data står mål med risikoen, er det bekymrende. Efter min opfattelse bliver konsekvensen, at forbrugere og virksomheder søger derhen, hvor risikoen for dataforbrydelse er mindst. Altså bliver IT-sikkerhed i øget omfang en væsentlig konkurrenceparameter.”
Den pointe understøttes af tallene i den ny undersøgelse. Når deltagerne i undersøgelsen skal vælge leverandører, prioriterer flere datasikkerhed (88 %) frem for eksempel service (82 %) og bæredygtighed (45 %). Og risikoen for dataforbrydelser kan få næsten halvdelen (47 %) til at overveje at holde en pause fra online-handel, mens det tilsvarende europæiske tal er helt oppe på 69 %.
Trods risici og bekymringer er forbrugerne ikke særligt aktive i beskyttelsen af deres data. De mener dog alligevel, at det er brugerne selv – og ikke virksomheder eller det offentlige – der skal tage ansvaret for at beskytte persondata. Og blot 42 % ville forvente hjælp fra politiet, hvis de skulle blive udsat for en dataforbrydelse, mens kun 33 % ville stole på firmaet de havde brugt online. 45 % ville føle, at de selv hang på problemet.