Danskerne handler mere på mobil og tablet

Danskerne handler mere på mobil og tablet

Danskernes indkøb på internettet foregår i stigende grad på mobile enheder som smartphones og tablets, og flere unge end ældre netshopper gerne på mobilen. Det viser en undersøgelse om køb af produkter på nettet, som Eniro Danmark har fået foretaget for fjerde år i træk.

Størstedelen af danskerne foretrækker stadig at købe de fleste produkter i fysiske butikker. Men nethandlen er i vækst, og når vi shopper på nettet, sker det i højere og højere grad på mobile enheder som smartphones og tablets. Siden 2012 er andelen af danskere, der vælger at købe ind på mobilen, steget fra 13 til 21 procent, og andelen, der bruger deres tablet, er mere end tredoblet fra 8 til 30 procent. Det viser en undersøgelse, som Eniro Danmark har fået foretaget årligt de seneste fire år.

”Udviklingen understreger, at det er vigtigere end nogensinde, at virksomhedernes hjemmesider og webshops er tilpasset de mobile enheder. Hvis siderne ikke er søgbare og optimerede til fx smartphones, risikerer virksomhederne at miste de kunder, der køber ind på mobilen, mens de er på farten, eller shopper fra sofaen med deres tablet,” siger Kristoffer Apollo, som er kommunikationschef i Eniro Danmark, der bl.a. står bag Danmarks to største lokale søgetjenester, Krak og De Gule Sider.

Flest unge foretrækker mobilen

Både unge og ældre bruger oftere smartphones og tablets til at handle på nettet end tidligere, men der er også forskelle mellem generationerne.

29 procent af de 18-35-årige, 32 procent af de 36-55-årige samt 27 pct. af de 56-75-årige tager typisk en tablet i brug, når de køber et produkt på nettet, mens forskellen er større, når det gælder mobilen. 33 procent af de 18-35-årige handler på mobil­telefonen, mens det tilsvarende tal for de 36-55-årige er 18 procent og 12 procent for de 56-75-årige.

Fremgang i danskernes nethandel

Del denne