Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Tidligere var et flot og professionelt hjemmesidedesign nok, når danskerne skulle vælge netbutik. I dag stiller danskerne langt højere krav, viser tal fra Dansk e-handelsanalyse, og særligt én faktor skiller sig ud. E-mærket er den vigtigste faktor, når danskerne handler på en ny netbutik.
»Det handler om sikkerhed, når man handler på nettet, og det er lige nøjagtig den sikkerhed, e-mærket giver. Når man handler på en e-mærket netbutik, er man sikker på, at netbutikken lever op til dansk lovgivning, og at man som forbruger har nogle helt klare fordele. Det er for mig helt naturligt, at man som forbruger vælger den netbutik, der giver den største sikkerhed,« fortæller Lars Schmidt Larsen, der er direktør hos e-mærket.
At e-mærkets betydning blandt de danske forbrugere er støt stigende, kan tydeligt aflæses i antallet af netbutikker, der vælger at ansøge om mærket. Således er der nu hele 1.000 e-mærkede butikker.
»Netbutikkerne mærker jo også den stigende efterspørgsel, og det ville da være fjollet ikke at lytte til kunderne. Derfor kommer det ikke som en overraskelse for os, at der inden for det seneste års tid er kommet rigtig mange nye netbutikker til,« slutter Lars Schmidt Larsen.
Om e-mærket
E-mærket er den danske mærkningsordning for sikker nethandel. Følgende organisationer står bag e-mærket: Forbrugerrådet, Dansk Erhverv, DI, FDIH, HK, Dansk IT og Finansrådet.