Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Danskerne trodser i stigende grad fjernsynets faste sendetider og ser tv, film og serie på andre tidspunkter, hvor det passer bedre ind i en travl hverdag med lange arbejdsdage, madlavning og putteritualer.
Ifølge en undersøgelse, Epinion har lavet for Telenor, ser en tredjedel i dag mere tv, film og serier via internettet end for bare et år siden. Denne tendens er størst blandt det yngre publikum, hvor det er over halvdelen af de 18-35 årige, der nu bruger computere og tablets til at se film og serie.
”Vi oplever i øjeblikket, at danskerne vil se film og serie ”on demand” på deres computere, tablets og endda mobiltelefoner, hvor mange mobilenheder i dag har så tilpas store skærme, at det giver en udmærket tv-oplevelse,” siger Telenors kommercielle direktør Lars Thomsen.
Især serier er et stort seerhit på computere og tablets, og streaming giver danskerne mulighed for selv at vælge, hvornår og hvor mange afsnit de vil se af gangen. Ifølge undersøgelsen er det især de danske dramaserier, så som Rejseholdet, Krøniken, forbrydelsen og Arvingene, der lokker danskerne. Og med 76 pct. er Matador dog stadig den serie, som de fleste har set – og ifølge undersøgelse også den de fleste synes bedst om.
Selvom computere, tablets og mobiler vinder ind, er det ifølge Telenors undersøgelse dog stadigvæk fjernsynet, der bliver brugt flittigst til tv, film og serier. Undersøgelsen viser, at op til 43 pct. bruger computer og 26 pct. tablets til at se tv, film og serier, hvilket også mærkes i Telenors eget netværk, hvor danskernes dataforbrug er støt stigende.
”Vi kan se på trafikken i vores netværk, at vores kunders dataforbrug er fordoblet på bare et år. Og så er det jo sjovt at se, at forbruget generelt stiger hen på aftenen, hvilket jo godt kan være et symptom på, at danskerne i højere grad selv vælger, hvornår de vil se ”tv”,” siger Lars Thomsen.