Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
65 procent af de danske mobilejere har i dag en smartphone, og to tredjedele har inden for den seneste måned brugt den til at søge lokalt og finde vej til en bestemt butik, restaurant, hotel eller virksomhed. 43 procent har brugt smartphonen til at søge efter rejseoplysninger, og hver femte har søgt efter brugeranmeldelser af et bestemt produkt eller en ydelse, viser undersøgelsen, der er lavet af analysebureauet Cint på vegne af Eniro i Danmark, Norge og Sverige.
Dermed er vores mobile vaner under kraftig forandring både i hverdagen og i ferierne, fortæller Stefan Kercza, der er adm. direktør i Eniro Danmark.
”Smartphonen giver os en fantastisk fleksibilitet, så vi kan orientere os og finde vej, uanset om vi står hjemme på hovedgaden, i sommerhuset på Vestkysten eller midt på Ramblaen i Barcelona. Fra kun at bruge en mobiltelefon til at ringe eller sms’e, har mobiltelefonen udviklet sig til et uundværligt værktøj til at finde vej eller til at søge lokalt efter produkter, restauranter, hoteller eller seværdigheder. Smartphonen er blevet en så integreret del af vores liv, at mange af os har svært ved at forestille os en ferie uden,” siger han.
Udvalget af ferie-apps boomer
De smartphone-ivrige danskere kan tilmed glæde sig over, at prisen på dataroaming over grænserne netop er blevet sænket med 36 procent i EU. Samtidig boomer antallet af ferieapps, der kan gøre ferieplanlægningen nemmere – lige fra apps, der gør det nemt at booke hoteller eller restauranter direkte på mobilen, til apps, der holder styr på flytider.
”Samtidig med, at danskerne i stigende grad orienterer sig efter smartphonen, rykker større og større dele af vores forbrug også ind på mobiltelefonen. Vi bruger i høj grad mobilen til at træffe købsbeslutninger her og nu, der hvor vi er. Derfor bør eksempelvis hoteller og leverandører af ferieoplevelser også være opmærksomme på at sikre, at de har den søgbarhed og kontaktflade på mobilen, som gør det muligt at fange kunderne på farten,” siger Stefan Kercza.
Eniros undersøgelse viser, at to ud af tre danske smartphoneejere inden for den seneste måned har brugt mobiltelefonen til at finde en bestemt butik, virksomhed eller restaurant, mens hver tredje har søgt efter et konkret produkt.
Fakta: Det bruger danskerne smartphonen til
* 65 pct. af danske mobilbrugere har i dag en smartphone.
* 65 pct. af smartphone-ejerne har søgt vej til en bestemt butik, virksomhed, hotel eller restaurant på deres smartphone inden for den seneste måned.
* 43 pct. har søgt efter rejseinformationer.
* Syv ud af ti danske smartphone-ejere har anvendt en søgetjeneste på deres smartphones inden for den seneste måned.
* To tredjedele har brugt korttjenester på smartphonen.
* 29 pct. har søgt efter et produkt i nærheden.
* 25 pct. har lavet prissammenligning.
* 20 pct. har søgt efter anmeldelser af et bestemt produkt eller ydelse.