Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Danskerne er skeptiske over for dagligvare-handel på nettet

Trods stigende omsætning i nogle dagligvarebutikker på nettet er det stort set uændret, hvor stor en andel af danskerne der foretrækker at købe gulerødder, rugbrød og mælk online. Det viser en under­søgelse, som Eniro Danmark har fået foretaget årligt siden 2012. I forhold til sidste år er det kun tre procentpoint flere danskere, der overhovedet har prøvet at købe deres dagligvarer på nettet.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.



I løbet af de seneste fire år er der stort set ikke sket nogen ændring i, hvor stor en andel af danskerne der hellere shopper dagligvarer på nettet, end de kører en tur med indkøbsvognen i det lokale supermarked. Blot otte procent af danskerne foretrækker at købe produkter som gulerødder, rugbrød og mælk på en dansk hjemmeside. Til sammenligning lå det tilsvarende tal i 2014, 2013 og 2012 på syv procent. Det viser en undersøgelse af danskernes produktsøgning og produktkøb, som Eniro Danmark nu har fået foretaget for fjerde år i træk.

Selvom nogle dagligvarebutikker på nettet melder om voksende omsætning, er der samtidig kun sket en lille stigning i, hvor mange danskere der har prøvet at skifte den fysiske køledisk eller grøntsagshylde ud med den digitale. Siden sidste år er andelen steget med bare tre procentpoint. 16 procent af danskerne har i 2015 prøvet at klikke dagligvarer ned i indkøbskurven mod 13 procent i 2014. Og af dette mindretal siger over halvdelen, at de kun sjældent køber ind på nettet.

”Det er overraskende, at udviklingen ikke går hurtigere. Jeg tror, at mange havde regnet med, at der på nu­værende tidspunkt ville være en større gruppe danskere, som købte deres dagligvarer på nettet, og at flere og flere ville komme til hvert år. Men vi kan se i vores undersøgelse, at et flertal fortsat helst vil se varerne, inden de køber dem, og at de fleste stadigvæk bedst kan lide at handle i en fysisk butik,” siger Allan Jakobsen, administrerende direktør i Eniro Danmark, som bl.a. står bag Danmarks to største lokale søgetjenester, Krak og De Gule Sider.

Københavnerne ligger forrest med den digitale indkøbsvogn

I hovedstadsområdet er der dog flere end i resten af landet, som har forsøgt sig med at købe deres dagligvarer på nettet. Det gælder nemlig for 24 procent af københavnerne, mens det til sammenligning ikke er mere end 12 procent af nordjyderne og otte procent af vestjyderne, der har prøvet at fylde indkøbskurven online.

”Det er lidt af et paradoks. Tætheden af supermarkeder i og omkring København er jo enorm, og alligevel er det her, flest køber dagligvarer på nettet. Der er selvfølgelig flest netbutikker, der leverer i hovedstads­området, men i resten af landet er der altså også flere muligheder for at handle online. Så der kunne man forvente, at det ville være mere attraktivt for folk at få deres varer leveret til døren, fordi de på den måde ville kunne spare både en længere køretur og mere tid,” siger Allan Jakobsen.

Flere kvinder end mænd har prøvet at købe dagligvarer på nettet

Ser man nærmere på, hvem det er, der køber dagligvarer online, viser der sig også en mindre forskel mellem kønnene. Ni procent af kvinderne foretrækker at købe ind på nettet, mens det samme kun gælder for syv procent af mændene. Og mens 17 procent af kvinderne har prøvet det, gælder det for 14 procent af mændene.

Desuden viser undersøgelsen, at det næst efter pris er et større tidspres, der kan få folk til at ty til tasterne i stedet for at lægge vejen forbi supermarkedet. 30 procent af de danskere, der har prøvet at købe dagligvarer på nettet, siger, at de er mere tilbøjelige til at gøre det, hvis de ikke har overskud til at købe ind, og 29 procent angiver ekstra travlhed i hverdagen som en grund til at vælge den digitale butik frem for den fysiske.

Fakta fra undersøgelsen:

Otte procent af danskerne foretrækker at købe dagligvarer på nettet, mens 87 procent foretrækker at købe dem i en fysisk butik. De tilsvarende tal for 2014, 2013 samt 2012 er hhv. syv og 90 procent.
16 procent af danskerne har prøvet at købe dagligvarer på nettet. Til sammenligning gjaldt det samme for 13 procent i 2014.
24 procent af københavnerne har prøvet at købe dagligvarer på nettet. De tilsvarende tal for Nord- og Vestjylland er hhv. 12 og otte procent.
Ni procent af de danske kvinder foretrækker at købe dagligvarer på nettet, mens syv procent af de danske mænd foretrækker det samme.
17 procent af de danske kvinder har prøvet at købe dagligvarer på nettet. Til sammenligning gælder det samme for 14 procent af mændene.
36 procent af de danskere, som har prøvet at købe dagligvarer på nettet, er mere tilbøjelige til at købe dagligvarer på nettet, hvis det er billigere end i fysiske butikker. 30 procent, hvis de ikke har overskud til at købe ind. Og 29 procent, hvis hverdagen er ekstra travl.
Blandt de danskere, som ikke foretrækker at købe dagligvarer på nettet, siger 64 procent, at årsagen til det er, at de helst vil kunne se varerne, inden de køber dem, og 62 procent siger, at de godt kan lide at handle i en fysisk butik.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
AI Business Excellence Day – sådan folder du mulighederne ud

Mange danske virksomheder har eksperimenteret med AI-projekter af begrænset omfang, men kun de færreste har for alvor udforsket mulighederne i storskala. Det gør vi her! Du vil blandt andet få mulighed for at se eksempler på, hvordan AI kan anvendes som accelerator i storskala og skubber til grænserne for, hvordan det er muligt at integrere teknologien, så potentialet for alvor foldes ud.

24. april 2024 | Læs mere


Unbreakable - sådan sikrer du dig vedvarende og uafbrudt adgang til dine data

Vi dykker ned i værdien af en stabil og pålidelig storage-platform og hvilke muligheder der findes, for at sikre den højeste grad af redundans og tilgængelighed. Områder som date-beskyttelse og cyber-sikkerhed vil også blive berørt.

25. april 2024 | Læs mere


OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere