Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Dansk chat-robot hjælper dig med at finde bolig via Messenger

Lille Aarhusiansk startup er først med dansksproget chatbot, baseret på ny Facebook teknologi.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.



I fremtiden behøver der ikke længere sidde en kundeservicemedarbejder ved tasterne for at besvare danskernes henvendelser på Facebook. Kodyl ApS, et lille Aarhusiansk startup, har nemlig, som de første, lanceret en dansksproget chatbot, som brugere på personlig vis kan interagere med.

Det lille Aarhusianske startup, Kodyl ApS, har udviklet en chatbot, som kan hjælpe danskerne med at finde en bolig. Den er den første af sin slags på dansk, og er baseret på natural language processing teknologi , der udmærker sig ved at kunne tolke og forstå hensigten med fritekst.

Med chatbotten kan Kodyl ApS derfor kommunikere direkte til deres brugere med en blanding af kunstig intelligens og personlig interaktion.

“Vi har tidligere set simple chatbots, som kan tolke og forstå simple kommandoer. Det nye er, at du kan interagere med vores chatbot, som var det et menneske og så er det den første dansksprogede chatbot”, fortæller Daniel Juhl, som står i spidsen for projektet.
Fra ord til handling på 3 dage

Chatbotten er et resultat af et 3 dages internt hackathon, hvor Daniel Juhl og hans udviklere Martin Kure og Kenneth Mathias Pedersen, arbejdede intensivt på projektet. Det blev sat i værks allerede samme dag, som det danske sprog blev tilføjet til Facebooks natural language processing værktøj i beta version: “Det var oplagt for os at gå i gang med det samme, da vi gennem en af vores kerneforretninger på lejeboligmarkedet, får massevis af henvendelser fra boligsøgende. Faktisk foregår størstedelen af kommunikationen med brugere der, og det var derfor meget interessant for os som et lille startup at forsøge at strømline noget af kommunikationen der”

Ikke en afløser for kundeservice

Ifølge Daniel Juhl handler det dog ikke kun om at strømline kommunikationen, men også om at højne serviceniveauet: “Vi betragter det som en service, at folk kan få svar på deres personlige henvendelser inden for et splitsekund, hvilket vi på ingen måde ville kunne følge med til manuelt” . Daniel Juhl understreger dog, at hensigten med chatbotten ikke er, at den helt skal afløse kunderservice medarbejderne, men blot håndtere de typiske henvendelser:

“Vi oplever, at omtrent 80 procent af de henvendelser, som vi får, drejer sig om de samme ting, og dem kan chatbotten løse. I de tilfælde, hvor den ikke kan det, så er det selvfølgelig fortsat meningen at vores dygtige kundeservice medarbejdere skal tage over og hjælpe”.
Chatbot hjælper dig med at finde bolig

Chatbotten er udviklet til at hjælpe boligsøgende med at finde en bolig på lejeboligmarkedet, og er i første omgang lanceret gennem Kodyl ApS’ kerneforretning den populære boligportal Akutbolig.dk, men teknologien kan i princippet bruges inden for en hvilken som helst branche. I øjeblikket handler det for Kodyl ApS om at fortsat at teste og forbedre chatbotten på lejeboligmarkedet, men på sigt er det meningen, at Kodyl ApS også vil afsøge muligheden for at arbejde med chatbotten på andre markeder, fortæller Daniel Juhl.

For at sikre høj kvalitet har Facebook valgt at begrænse muligheden for at gå live med en chatbot via Facebook Messenger. Det er først efter en manuel validering og godkendelse, at ens chatbot får lov at kommunikere med brugerne ­ hvilket det lille aarhusianske startups chatbot netop er blevet godkendt til.

Sådan fungerer det:

Du kan fra i dag starte en chat med Akutbolig.dk via Facebook Messenger, som du ville med dine venner og straks få svar på din personlige henvendelse. Hvis du eksempelvis skriver, at du leder efter en bolig i Aalborg, så vil du eksempelvis blive spurgt om, hvor meget du har mulighed for at betale i husleje og hvor mange værelser du ønsker, og dernæst vil du blive henvist til de boliger, som passer til dine krav. Du kan også skrive flere af dine kriterier i samme besked, og hvis der ikke er nogle boliger, der matcher dine krav, foreslår chatbotten dig at ændre i dine krav eller tilbyder at kontakte dig, hvis der dukker nogle nye boliger op, der gør.

Prøv chatbotten her: m.me/AkutBolig




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere