Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Virus er sjældent noget du ser med dine øjne, men for det meste noget du meget hurtig mærker, når du er ramt af det. Derfor kan det virke som et mærkværdigt tiltag at lave en kunstudstilling omkring emnet.
Det er dog ikke desto mindre hvad Symantec har valgt at gøre. Som et led i informationskampagnen ”Hver klik tæller” indledte sikkerhedsfirmaet i går kunstudstillingen VirusArt.
Udstillingen er Danmarks første kunstudstilling med computervirus som tema og består af 18 kunstværker, som en modefotograf, en grafiker, en illustrator og to tatovører har frembragt.
Ligesom resten af Kampagnen skal udstillingen synliggøre de usynlige trusler på internettet. Symantec prøver herved at sætte fokus på de trusler, som vi møder i vores digitale liv. Tanken er at visualisere de trusler, som normalt er meget abstrakte, for på den måde at komme helt tæt på truslerne uden at risikere bits og bytes.
Udover kunstudstillingen åbnes et online galleri, hvor udstillingen fortsætter, og som skal fungere som inspiration til alle, der har lyst til at uploade deres egen fortolkning af digitale trusler.
På hjemmesiden www.virusart.com kan man deltage i konkurrencen om at skabe sit eget billede af en computervirus, stemme på andres bidrag og sprede budskabet i sit netværk.
Udstillingen VirusArt kan opleves på Fabrikken for Kunst og Design i København og løber fra.den 28. oktober til 1. november 2009.