Computeren rykker ind i dit legetøj

Computeren rykker ind i dit legetøj

Robotter, droner eller en figur af Gandalf fra Ringenes Herre. Udvalget af intelligent legetøj vokser. Noget skal bygges og styres af software, andet kan du selv programmere til at udføre bestemte handlinger

Siden de første datamater har programmører verden over været interesserede i at styre en fysisk genstand med det program, de lige havde skrevet. Vi har stadig til gode at se intelligente, autonome robotter til professionelt brug, men på hobbyniveau er udvalget større og mere alsidigt end nogensinde.

Styring og programmering af fysiske genstande er ikke længere forbeholdt programmører. Togentusiaster, robotfetichister og børn i alle aldre kan også være med. Markedet for computerstyret legetøj omfatter alt fra computerspil og Lego-figurer, til programmering af modeltog og hjemmebyggede robotter, som skal have input via en minicomputer som Raspberry Pi.
Vi har gravet lidt i det enorme udvalg og fundet fem kategorier, som indeholder legetøj og genstande med forskellige muligheder og med vekslende sværhedsgrad. Der er noget for enhver smag og pengepung.

Modeltog
Skriv dine egne kørerplaner

Små elektriske relæer kan i dag erstattes med et computerprogram, som sørger for, at trafikken på modeljernbanen glider uhindret

Der findes adskillige programmer, som du kan bruge til at styre, hvad der skal ske på modeljernbanen. Et af dem er Win-Digipet.

Der findes adskillige programmer, som du kan bruge til at styre, hvad der skal ske på modeljernbanen. Et af dem er Win-Digipet.

Overordnet set findes der to typer software, hvis du vil i gang med at computerstyre din modeljernbane. I den ene gruppe findes programmer, som ned i mindste deltalje sørger for, at lasten på godsvognene når frem, og at køreplanen overholdes til punkt og prikke. I den anden gruppe har vi software, som hjælper dig med at designe din bane i 3D, før du går i gang med at anlægge den, eller som giver mulighed for at forbedre og justere undervejs.

Et af de mest udbredte programmer til at computerstyre banen er det tyskudviklede Win-Digipet. Programmet skal downloades og installeres på en pc. Derefter fodrer du det med oplysninger om din bane og kalibrerer lokomotivtyper, sporskifte osv. Især tilbagemelding er vigtig for denne type programmer, fordi softwaren reagerer ud fra oplysninger om, hvor de enkelte lokomotiver befinder sig på banen. Mange programmer kan også afvikle lydfiler ud fra bestemte hændelser. For eksempel ankomst til perronen.

Der findes også et hav af programmer, som kan hjælpe dig med at designe og justere din bane. Et af dem er WinTrack, der, som navnet antyder, er designet til Windows med en brugerflade, de fleste kan genkende. Ud over anlæggelsen af banen kan du tilføje data om huse, stationer og andre komponenter i toguniverset.

Modeltog har fascineret drenge i alle aldre i årtier. Nu er tidligere tiders manuelle styring af togene blevet udvidet med digitale køreplaner.

Modeltog har fascineret drenge i alle aldre i årtier. Nu er tidligere tiders manuelle styring af togene blevet udvidet med digitale køreplaner.

Del denne