Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Microsoft er vant til at ligge på toppen, når det gælder brugen af browsere. Internet Explorer 8 har længe været den førende på markedet, men nu har den mødt sin overmand. Med Chrome 15 er det nemlig lykkedes Google at erobre tronen. Globalt set havde denne version 24 procent af markedet sidste måned, mens IE 8 måtte nøjes med 22,9 procent.
Det er dog kun, når man kigger isoleret på specifikke browserversioner, at Chrome er i front. Overordnet set er Internet Explorer stadig den største.
Hvor længe den kan bevare denne position, er så spørgsmålet. Googles browser stormer frem og har allerede overhalet Firefox. Chrome har således 26,5 procent af det samlede marked, mens Internet Explorer har 39,5 procent og Firefox 25,3 procent.
Samtidig har Microsoft haft svært ved at slå igennem med Internet Explorer 9, der, selvom den snart har været ude længe, ikke har mere end 10,4 procent af markedet. Med tiden skal denne gerne overtage pladsen fra Internet Explorer 8, men spørgsmålet er, om brugerne vælger at skifte til en nyere version af IE, eller om de går over til Chrome i stedet.