Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Det er ikke mange år siden, at Firefox var den nye og attraktive browser, som stormede frem og gjorde livet surt for den hidtil urørlige Internet Explorer. Tingene går dog hurtigt på nettet, og web-branchen er benhård – især når man har en konkurrent som Google.
For tre år siden sendte søgegiganten sin browser på markedet, og i kraft af toptrimmet teknologi og innovativ tilgang til browserfunktionaliteten er markedsandelen steget støt lige siden. Firefox har derimod ikke fået mange nye kunder i biksen den seneste tid. – Tværtimod har den faktisk tabt terræn.
Det resulterer nu i, at Google Chrome har overhalet Firefox både i Danmark og i England. Ifølge tal fra FDIM (foreningen af danske interaktive medier) har Chrome nu 12,0 procent af det danske marked, mens Firefox må nøjes med 11,6 procent. Internet Explorer ligger stadig på en suveræn førsteplads med 62,9 procent.
Selvom der således stadig er langt endnu, før Google kan tage tronen fra Microsoft, er der ikke noget, der tyder på, at væksten for Chrome vil stagnere foreløbigt. Browseren har vokset ufortrødent de seneste mange måneder og vil formentlig fortsætte med det den kommende tid.