Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Chatten letter kommunikationen mellem kolleger og gør det nemt at sende korte beskeder og modtage hurtige svar tilbage. Derudover skåner chat din indbakke for unødvendige e-mails og korte beskeder, som er et stort plus når det kommer til at holde styr på jobbet. Analysefirmaet Userneeds har på vegne af Telavox gennemført en undersøgelse, som viser, at brugen af chat blandt skandinaviske virksomheder tager til.
60 % af de adspurgte bruger onlinemeddelelser, hver gang eller halvdelen af gangene de sender korte beskeder. Chatten er for mange blevet en vigtigere kanal til kommunikation end e-mails.
- Nogle gange ønsker du bare at springe høfligheder og formaliteter over og få hurtigt svar. Til dialogen med en modtager, du allerede kender, er chatten ideel, og det tilskynder også modtageren til at vende tilbage med et hurtigt off-the-record svar end et 100 % nøjagtig og fyldestgørende svar. Chat kan således fungere som olie i kommunikationen mellem folk, der allerede kender hinanden, siger Henrik Thorvinger, udviklingschef hos Telavox.
Undersøgelsen viser også, at brugen af instant messaging har et stort potentiale til at stige endnu mere. 75 % af respondenterne oplever således, at de stadig modtager korte beskeder på e-mail.
- Mange af os går nok og håber på, at de helt korte e-mails som – ”kan du mødes kl 13.00 i stedet for kl. 14.00, tager vi en taxa til mødet, og arbejder du hjemme i morgen?” forsvinder fra indbakken. Jeg tror, at chatten på sigt bliver nuanceret og får flere funktionaliteter. Forskellige programmer og kanaler anvendes til forskellige formål. WhatsApp er ikke det samme som SMS, og SMS har ikke samme betydning som en LinkedIn-besked eller en chat-besked. Kanalen styrker budskabet og hensigten, tilføjer Henrik Thorvinger.
Undersøgelsen blev foretaget af Userneeds på vegne af Telavox. Respondenterne er 1615 personer, der arbejder i danske, svenske og norske virksomheder med mindst 20 ansatte, hvor medarbejderne bruger en telefon i jobbet. Undersøgelsen blev gennemført mellem den 7. december 2015 og 4. januar 2016.