Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Guide: Brug Google Drev til backup

Mange pc-brugere har adgang til skytjenesten Google Drev, så det er oplagt at bruge den til at tage en sikker kopi af filer og dokumenter.

Af Redaktionen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

 

Der er mange skytjenester, hvor du kan lagre dine filer, men ofte er lager-kapaciteten for lav, til at du kan bruge dem til backup af dine fi-ler og dokumenter.
Du får for eksempel kun 2 GB gratis til Dropbox. Google Drevs 15 GB ser straks mere interessante ud.

Den tætte integration mellem Google Docs og Google Drev er en anden fordel, som taler for denne tjeneste.

Googles Office-suite, som kan køre i en netbrowser, gemmer filer i Drev, og hvis de gemmes i Google Docs-format, tæller de ikke med i det totale lagerforbrug.

Det gør din e-mail til gengæld, så du kan overveje, om du skal oprette en ekstra Google-konto og få yderligere 15 GB plads – hvilket så kan bruges til netop backup.

DT08_Google00

Delt med dig

Her finder du alle de dokumenter, som andre brugere af Drev har har valgt at dele med dig.

Google-dokument

Hvis du dobbeltklikker på et Google-dokument, åbner det i en ny browserfane, så du kan redigere det.

Mapper

Du kan organisere dine dokumenter i mapper på samme måde, som du gør på en harddisk.

Andre dokumenter

Hvis du dobbeltklikker på et dokument, vises det i en læseversion. Hent det eller udskriv det med topmenuen.

Andre filer

Andre filtyper, for eksempel Zip-arkiver, kan gemmes, men ikke redigeres.

Ordknuser

Zip-arkiver

Et filarkivformat, som komprimerer en eller flere filer, så de fylder mindre og er nemmere at håndtere og sende. De kan åbnes eller oprettes med et program som eksempelvis Bandizip (find det på www.bandisoft.com).

 

1 Gør klar til synkronisering


Gå ind på drive.google.com, og log ind på din Goo-gle-konto. Installer Drev-appen på din pc. Den opretter en Google Drev-mappe i din brugermappe. Indholdet i denne mappe vil altid blive loadet op i skyen og synkroniseret på alle de enheder, der har adgang til appen. Når du lægger et dokument i mappen, har du taget en backup af det.

DT08_Google01

 

2 Flyt dokumentmappen til Drev

En anden måde at sikre sig backup på er at gøre Google Drev-mappen til det standardsted, hvor du gemmer dokumenter. Åbn brugermappen, og højreklik på mappen ”Dokumenter”. Vælg Egenskaber > Placering > Flyt. Find genvejen for Drev-mappen, og klik ”OK”. Mappen Dokumenter må ikke være større end 15 GB.

DT08_Google02

 

3 Tilføj Send To

Gør det nemt, og opret en genvej til SendTo-menuen. Klik Brugere > (brugernavn) > AppData > Roaming > Microsoft > Windows > SendTo. Højretræk Google Drev-genvejen fra ”Favoritter” i venstre side af Stifinder ind i hovedsektionen, og vælg ”Kopiér hertil”. Nu kan du flytte en fil til Drev ved at højreklikke og vælge Send til > Google Drev.

DT08_Google03

 

4 Offline mode

Hvis du sidder i et tog, en bus eller på en café uden ordentlig Wi-Fi, kan du glæde dig over, at du ikke behøver være online hele tiden for at bruge Google Drev. På Drevs webside vælger du Indstillinger > Offline, og sætter en markering ud for ” Synkroniser filer fra Google Docs, Sheets, Slides ...”.

DT08_Google04