Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Fremtidige købere af BMWi, der er BMWs produktlinje for el- og hybridbiler, kan nu få en interaktiv 3D Augmented Reality-oplevelse af forskellige farve- og interiørvalg inden et køb. Løsningen er baseret på Googles Augmented Reality-platform kaldet Tango. Selve løsningen og app’en BMWi Visualiser er udviklet af konsulent- og teknologivirksomheden Accenture og kører foreløbig som et pilotprojekt hos udvalgte forhandlere på større markeder.
Foreløbig kan kunderne bruge løsningen på Tango-parate mobile enheder til at finde deres ideelle farve-, interiør- og designkombinationer for henholdsvis i3- og i8-modellerne.
”Augmented Reality sætter BMW i stand til at nytænke den måde, bilkøbere kan opleve og vælge specifikationerne på deres nye bil gennem den nyeste teknologi for at skabe en positiv og underholdende oplevelse, der kan foregå hvor som helst og deles med andre. BMWs brug af Augemnted Reality og dens integrering med forhandlerne og eksisterende konfigurationsværkstøjer hjælper med at skabe den multikanal-oplevelse, som forbrugerne i stigende grad efterspørger,” forklarer Christian Dam, der er Managing Director for Accenture Interactive i Danmark.
BMWi Visualiser giver kunderne en helt ny og interaktiv mulighed for at opleve bilen. Ved hjælp af fx en mobiltelefon eller tablet kan kunden eller forhandleren se bilen, gå rundt om den – og vælge mellem forskellige farve- og designmuligheder. Dørene kan åbnes, lyset tændes – og kunden kan endda gå ind i bilen og fx tænde for radioen og skifte mellem forskellige muligheder for interiør og instrumentpanel.
Idéen bag Googles Tango-teknologi er at kombinere 3D-kortlægning af omgivelser og registrering af objekter i en virtuel verden og at gøre teknologien og oplevelsen bredt tilgængelig.
Deling af oplevelsen
BMWi Visualiser er baseret på den nyeste teknologi inden for blandt andet gengivelse af rumlighed, billedbehandling og sensorer, og det været et mål at gøre brugeroplevelsen så enkel og intuitiv som mulig. Og når kunden er færdig med visualiseringen af sin nye bil, kan resultatet let gemmes og deles med andre, inklusive BMW-forhandlere via sociale medier, e-mail eller QR-kode.
”Vores biler vækker følelser og for at opnå den oplevelse, er man nødt til at se og røre bilerne. I situationer, hvor den ønskede bil ikke er tilgængelig på stedet, så er visualiseringen den bedste løsning. I vores indledende test af løsningen oplevede vi, at testpersonerne dukkede sig, når de skulle stige ind i bilen, som om der faktisk var et tag, som de kunne støde hovedet ind i. Præcis denne virkelighedsnære oplevelse giver vores kunder en ekstra værdi,” fortæller Andrea Castronovo, BMW Group Vice President, Sales Strategy and Future Retail.
Når pilotprojektet er gennemført, er planen at tilbyde app’en via Google Play, så kunder med Tango-parate telefoner eller tablets kan downloade den og benytte den, præcis hvor og hvornår de ønsker.