Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
At gøre sig nogen som helst forhåbninger om at kunne udkonkurrere, eller for den sags skyld blot konkurrere med, Google, må betragtes som storhedsvanvid af den seriøse slags.
Det er nu heller ikke målet med den nye søgemaskine Blekko. Selvom om der er smidt 24 millioner dollar i projektet, har den det mere beskedne mål at blive nummer 3 på markedet og kunne få kroner i kassen med omkring 2 millioner brugere.
Blekko fungere heller ikke præcis ligesom Google, men har i stedet en lidt anderledes tilgang til websøgningen. For det første er det dens mål at eliminerer spam og for det andet at gøre resultaterne mere målrettede.
Ved hjælp af /-tags, er det muligt at begrænse sine søgninger til specifikke emneområder, så man undgår irrelevante resultater. Det er brugernes opgave, at tagge siderne i de forskellige kategorier, og det er forhåbningen at dette give en bedre filtrering af websiderne, så man hurtigere, når frem til de relevante søgeresultater og samtidig undgår spamsider.
Indtil videre er der tale om en betaversion på engelsk. Det forhindrer dig dog ikke i at søge efter danske resultater. Vores umiddelbare indtryk var dog at søgemotoren stadig mangler en solid justering, før den rammer ligeså godt som Google. Med tiden kunne man dog forestille sig, at dens mere målrettede søgninger vil gøre Blekko velegnet til videnskabelige og business-orienterede formål.