Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Augmented Reality til børnene

H. C. Andersens elskede eventyr om Den Lille Havfrue bliver levendegjort med augmented reality i ny børnebog.

Af Mette Eklund Andersen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

En ny børnebog giver mulighed for at kombinere kærligheden til bøger, eventyr og moderne teknologi. Det danske firma Books & Magic har udgivet en ny version af H. C. Andersens elskede klassiker: ”Den Lille Havfrue”. Men udover at tilbyde en lækker bog i god kvalitet og med en velskrevet tekst, der er blevet lettere fornyet, så giver bogen ekstra muligheder for børn og voksne.

Bogen giver nemlig mulighed for, at du kan downloade en gratis app til Android eller iOS-enheder. Med en smartphone eller tablet i hånden kan du og dine børn genopdage det klassiske eventyr med augmented reality. På flere af bogens sider er der billeder, som du kan aktivere via app’en. Når du holder din smartphone eller tablet frem og retter kameraet mod billedet, dukker der en helt ny verden frem af din bog, og som du og børnene kan interagere med. Dermed kan du hjælpe den Lille Havfrue med at få blomster til at springe ud i hendes have under vandet, du kan lede efter ingredienser til heksens trylledrik og meget mere.

Med en smartphone eller tablet får Den Lille Havfrue et nyt univers Med en smartphone eller tablet får Den Lille Havfrue et nyt univers

Hands on:

Vi havde selv mulighed for at prøve bogen sammen med to små testere, der i forvejen er bekendt med smartphones og tablets. Selve bogen er skabt i rigtig god kvalitet, og teksten fangede med det samme. Den anbefalede alder for bogen er sat til 5 år og op efter, så sidder du med mindre børn, kan det anbefales at forkorte teksten lidt. Det var nemt at rette telefonens kamera mod de augmented reality-aktiverende billeder i bogen, og børnene var tydeligvis meget fascinerede af den spændende og tilsyneladende levende verden med animerede figurer, der dukkede op for næsen af dem midt i bogen og med stuen som baggrund. Det er også let for at barn at bevæge telefonen rundt og undersøge verdenen samt aktivere ting, især da man aktiverer de interaktive elementer i bogen via en virtuel målsøger og altså ikke skal trykke på fingrene på skærmen, mens man holder telefonen rettet mod bogen. Til min egen glæde var børnene dog lige så begejstrede for selve højtlæsningen, som den augmented reality-aktiverende del, så vi det blev en god oplevelse med både højtlæsning og spænding, når vi kom til det næste billede, der indeholdt en helt ny verden. Den eneste ting, der krævede tilvænning var, at der skal være en vis afstand mellem smartphonens kamera og bogen, for at oplevelsen var helt optimalt i modsætning til. Ifølge bogfirmaet bag, skulle der også komme nyt indhold til løbende, så bogen bliver ved med at være spændende at læse.

Læs mere om bogen, der findes på dansk, engelsk og tysk her.

Den Lille Havfrue med augmented Reality Den Lille Havfrue med augmented Reality