Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Storslået detaljerigdom

Støvet har lagt sig, og tiden og afstanden har givet os bedre
perspektiv. Er vi stadig lige så pjattede med 4K til pc’en, som vi var,
da Asus’ PQ321Q gav os den allerførste forsmag på ultra-HD-gaming?.

Af Torben Okholm, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Svaret er overvejende ja. Man kommer ikke uden om den storslåede detaljerigdom, man får fra denne 31”-kolos. Den er indiskutabelt storslået, og det bliver navnlig tydeligt, når man sammenligner den med 27”-masserne.

Det kan lyde hårrejsende at reducere 27”-skærme med 2560 x 1440 pixel til mainstream-status, men sådan føler man, når man en gang har oplevet den majestætiske 4K. Bevares, 30”-skærme på 2560 x 1600 screens klarer sig bedre i sammenligningen, men hvis man i øjeblikket har en 30”-skærm og udsætter sig selv for en 4K-skærm, er det ikke nemt at komme sig over bevidstheden om, hvad den større pixeltæthed giver.

Lad os se på tallene. Vi taler om 3840 x 2160 pixel på en 31,5”-skærm. Det giver ikke færre end otte megapixel – fire gange så meget som i en 1080p-skærm.

Skærmteknologien er stadig noget af et mysterium. Den hedder IGZO (simpelthen på grund af brugen af indium-gallium-zinkoxid), og den er en opgradering fra det amorfe silicium i standard-tft-skærme og muliggør mindre pixel uden reduktion af lystransmissionen. Med andre får man meget høj opløsning uden at miste lysstyrke.

Det står ikke klart, om vi har at gøre med en teknologi, der svarer til ips eller va. I praksis føles den efter vores mening som en avanceret ips-skærm. Det skyldes dels en kontrast-ratio på 800:1, der er skærmens eneste egentlige svaghed, dels responstiden på 8 ms, hvilket er fint og bedre, end man ville forvente fra en stor va-skærm.

Uanset tallene er det subjektivt anskuet en overdådig skærm. Farverne er fremragende, dens pixelpitch er vanvittig skarp, synsvinklerne er strålende, og selv kontrasten er bedre, end man skulle tro ud fra de officielle specifikationer.

Naturligvis er den ikke perfekt. Man kan højest få 60 Hz refresh, hvor man hellere ville have 100 Hz eller mere for at nå fuld 4K-nirvana, og selv ved 60 Hz udsætter den gpu’en for en afsindig belastning. I øjeblikket er der ikke noget enkelt grafikkort, der kan håndtere den med alle detaljer i de mest krævende spil.

For dyr

En anden ting, som tid og afstand giver os perspektiv på, er prisen. Siden vi først prøvede PQ321Q, har vi set den til 1000 kroner under den oprindelige pris. Under alle omstændigheder er det simpelthen alt for meget. Denne skærm burde koste under 10.000 kroner.

Men når man ser på prisernes udvikling, sker det næppe. De fleste 30” er knap nok billigere, end de var i 2005. Det skyldes nok den enorme efterspørgsel. Det samme vil sikkert ske for store 4K-skærme.

Vi må håbe, at 4K-opløsning breder sig til mindre skærme. Så får vi til gengæld problemer med Windows’ manglende evne til at skalere uden for Metro-fladen. Den historie må vi tage en anden gang.