Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Apple er mægtigere end Microsoft

Bøtten er vendt. Tilsyneladende uovervindelige Microsoft må se sig overhalet af Apple, der lige nu er mere værd på aktiemarkedet.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

For ikke så længe siden kunne vi fortælle, at Apple har lidt et tab på imagefronten. Men det er jo som oftest, hvad der følger med øget popularitet og dét at blive hvermandseje.

Selvom den bredere appel, kombineret med en noget aggressiv forretningsstrategi, måske nok har kostet lidt hos trendsætterne, ser det ikke ud til have haft negativ effekt på forretningen. Tværtimod.

Kigger man på markedsværdien er Apple nemlig mere værd end nogensinde. Endda mere værd end ærkekonkurrenten Microsoft.

Da aktiekurserne blev opgjort i slutningen af maj, kostede en Microsoft-aktie 25,01 dollar, hvilket gav Windows-biksen en samlet værdi af 219,18 milliarder dollars (1.337 milliarder kroner), mens Apples aktier lå på 244,05 dollar, hvilket betyder, at Steve Jobs gesjæft har en samlet værdi af 222,07 milliarder dollars (1.354 milliarder kroner).

Stor tiltro til Apple

Nu er der selvfølgelig mange faktorer, der spiller ind, når sådanne tal bliver gjort op. At de er målt et par uger inden, Steve Jobs ville annoncere den kommende iPhone 4, og at forventningerne til salget af iPad i øjeblikket er skyhøje, er bestemt ikke noget, der trækker ned hos investorerne.

Samtidig står Microsoft i lidt af et dødvande uden de helt store produktlanceringer inden for rækkevidde (ja, ok, Office 2010, men Microsofts kontorpakker har det nu en gang med at bane sig forholdsvis roligt ind på markedet – det er svært at forestille en flok Office-fanboys valfarte til Tyskland og ligge i kø hele natten for at blive de første med den nye Excel og Powerpoint i hænderne).

Tallene skal også snarere betragtes som et udtryk for investorernes tiltro til Apple og deres evne til at åbne nye markeder. Ikke desto mindre er det bemærkelsesværdigt, at Apple overhovedet kommer op i nærheden og endda lidt forbi Microsoft. Det var der ikke mange, der havde forestillet sig for ti år siden.

Har åbnet nye markeder

Meget er imidlertid sket på ti år. Én ting er dog afgørende - og måske i virkeligheden kilden til Apples massive fremgang: Nemlig en lille men utrolig indflydelsesrig dims ved navn iPod.

Den var startskuddet til Apples kursskifte mod mobile apparater og det »blødere« medieforbrug som i dag er ført videre med iPhone og iPad. Det er på dette marked, Apple tjener de fleste af sine penge og ikke på dets oprindelige kerneområde; den personlige computer.

Her er Apple stadig milevidt bagefter Microsoft, der kan prale med at 9 ud af 10 computere er Windows-styrede, og over 500 millioner bruger Office til at udføre deres daglige arbejdsopgaver.

Mobil- og musikmarkedet er der, hvor Apple for alvor har markeret sig. iTunes er en kæmpeforretning og faktisk nu den største musikbutik på det amerikanske marked – både når man sammenligner fysiske og digitale butikker.

Sidste år havde iTunes således 26,7 procent af markedet. Et markant forspring i forhold til supermarkedskæden Walmart, der kom halsende bagefter med 12,5 procent.

At stille Apple og Microsoft overfor hinanden på denne måde giver således ikke så meget mening længere. Apple har flyttet spillet over på en anden bane – en bane som producenten på sin vis selv har skabt, og som Microsoft ikke kan finde ud af at spille på - trods gentagne forsøg.

Ny rival

At Microsofts forsøg med Windows Mobile, Zune og lignende ikke apparater ikke er nået iPhone og iPod til sokkeholderne betyder imidlertid ikke, at Apple ikke har markedet for sig selv.

De tidligere så fine venner Google er begyndt at puste dem gevaldigt i nakken på såvel mobilmarkedet som kategorien for små bærbare computerenheder - hvad enten vi så taler tablets eller netbooks.

Selvom Googles egen Nexus One er floppet, er der faktisk lige nu flere Android-telefoner ude hos de amerikanske brugere end iPhones – en markedsandel på 28 procent til Android og 21 procent iPhone.

Samtidig ser det ud som om, at Google nemt kan få overtaget på markedet for webbaserede fladskærme, når de kommer med deres Google TV.

Så selvom Apple lige ser ud til at være mægtigere end den tidligere ærkekonkurrent, er de ikke mindre presset end tidligere. De har blot lagt sig ud med to konkurrenter i stedet for én og kæmper om flere forskellige markeder – indtil videre gør de det ganske fremragende.