Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

AOC D2757Ph

Skærmen er testens billigste og anvender passiv 3D-skærmteknologi. Det ville dog være forhastet at tro, at AOC D2757Ph er en discount-løsning.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Næste levende billede er testens billigste skærm. Som der er lagt op til i indledningen, er det ensbetydende med, at der anvendes passiv 3D-skærmteknologi.

Det ville dog være forhastet at tro, at AOC D2757Ph udadtil udstråler discount. Der er tale om en meget elegant skærm i plast med børstet aluminiumslook langs undersiden af skærmen og på skærmens fod.

Skærmkanten er ultratynd. Yderste del af skærmpanelet er sort og støder op til til denne kant. I slukket tilstand formidler det nærmest indtrykket af, at der ikke er nogen kant. Skærmopløsningen for denne 27" 3D-computerskærm er på 1.920×1.080 pixels.

Nok så interessant er paneltypen, der hedder ah-ips. Det er en videreudvikling af ips-paneltypen, der i forvejen glimrer ved gode billedegenskaber. Ah-ips, der står for advanced high performance, skulle give forbedrede betragtningsvinkler, bedre farvenøjagtighed, mulighed for øget opløsning og pixeltæthed og ikke mindst mere energibesparende.

Hvor skærmen ikke brillerer som flertallet af skærme til privaten, er, når det kommer til de ergonomiske indstillingsmuligheder. Skærmrammen kan vippes bagud og lidt forud. Noget specielt kan skærmen stå uden fod. Det kræver dog en plan og ikke-hældende overflade. Det er nemlig bøjlen bagpå, der ellers går ned i foden, der holder skærmen opretstående.

Billedkvaliteten i 2D viser et endog meget flot skærmbillede med meget levende farver, der havde en flot glød og en meget fin farvemætning. Lysstyrken oplevedes højere end de opgivne 250 cd/m2. Kontrasterne var meget gode over hele spektret, ligesom farveovergangene var meget jævne.

Der kunne dog ses lidt banding i monitortest-programmet. Det vil sige, der var en synlig gruppering vertikalt, trods at farveforløbet var jævnt fra top til bund. I almindelig brug sås dette ikke. De 5 ms responstid var rigeligt, til at der ikke oplevedes problemer i spil. Niveauet for sort var fint, og hudnuancer vistes også meget godt.

Betragtningsvinklerne var som spået endog rigtig gode. Skærmen havde blank overflade, hvilket betød, at den ikke var helt ufølsom over for lysindfald.
Ser man på 3D-kvaliteterne, kunne skærmen vise 3D-billeder side by side, 3D med billederne over hinanden, og det var endvidere muligt at konvertere 2D til 3D.

Det sidste kunne specielt anvendes til spil eller film, der fra starten ikke var 3D. Effekten var ikke så udtalt som ægte 3D, og resultatet afhang meget af materialet. I ægte 3D var effekten meget bedre til stede, men ikke helt så imponerende som ved de aktive løsninger.

En anden ting var, at man skulle sidde mindst 1 meter fra skærmen for ikke at se de enkelte linjer i skærmopbygningen. Afstanden og placeringen i forhold til midteraksen af billedet var meget kritisk for en fejlfri 3D-oplevelse. En sidste ting, der skal nævnes, er skærmmenuen, der var stor og fyldte det meste af skærmbilledet forneden – meget flot og moderne udseende.

[themepacific_accordion]
[themepacific_accordion_section title="Fakta"]

Læs indledningen her:

[/themepacific_accordion_section]
[themepacific_accordion_section title="Fakta"]

Læs testene her

[/themepacific_accordion_section]
[themepacific_accordion_section title="Fakta"]

Læs konklusionen her:

[/themepacific_accordion_section]
[/themepacific_accordion]