Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Alt samlet i én sky

Adobe samler nu Marketing Cloud, Document Cloud og Creative Cloud i én og samme sky – One Cloud. En glimrende idé integrationsmæssigt, men med uigennemskuelig prissætning til følge.

Af Henrik Malmgreen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Adobe har offentliggjort, at man går med planer om at lægge Marketing Cloud, Document Cloud og Creative Cloud sammen i én og samme enterprise tjeneste, der indtil videre er døbt One Cloud. Det fortalte Mala Sharma, Vice President for Creative Cloud hos Adobe, for nylig, da en kreds af udvalgte journalister fra hele Europa var inviteret til at deltage i et virtuelt pressemøde om fremtiden i skyen.

Helt præcist, hvad planerne kommer til at indebære, er endnu ikke klart, og især prissætningen vil givet komme til at give anledning til en del spekulationer. Tidligere er der nemlig sket det, at Adobes løsning til digital publicering helt har fjernet sig fra det traditionelle publiceringsmarked for i stedet at fokusere på enterprise og corporate marketing markedet, hvilket desuden har betydet at den er flyttet op i et prissegment, der er uopnåeligt for mindre udgivere.

Tre services – én platform
Samtidig er der sket en stadig tættere integration til Adobes palette af marketing services, og denne integrationstanke bliver nu yderligere styrket gennem sammenlægningen af de tre øvrige cloudbaserede tjenester.

Creative Cloud fås i dag i både i en version til enkeltpersoner og en mere erhvervsrettet version til arbejdsgrupper. Adobes Marketing Cloud benyttes i forvejen primært af virksomheder, og det samme gør sig gældende med Document Cloud, der især henvender sig til organisationer med et omfattende dokument-workflow, men som dog også kan købes som enkeltstående licens.
Allerede ved lanceringen af dokumentskyen for et års tid siden var der tale om markant integration fra Document Cloud ud mod Marketing Cloud og Creative Cloud, men at den fulde integration ville blive fuldbyrdet ved at samle alle tjenester under én hat, var ikke lige til at forudse.

Ikke længere listepriser
Integration er godt, men tiltaget fra Adobe giver kunderne en stor udfordring: De aner ikke længere, hvad tingene koster. Listepriserne forsvinder ganske enkelt helt, idet Adobe samler så mange funktioner under samme hat, at kunderne skal betale efter forbrug af de enkelte delelementer – og hvad det så skal koste, ja det skal forhandles individuelt med Adobe én gang om året, når licensen skal fornys.

At skulle forhandle en individuel pris med sin leverandør, er der principielt ikke noget nyt i, men risikoen i denne sammenhæng er åbenlys. En virksomhed, som over tid samler alle æggene i én kurv og bygger hele sin markedsføringsstrategi op over Adobes total-integrerede platform kan risikere, at prisen pludselig stiger så meget, at virksomheden hverken kan eller ønsker at forny licensen – og så er det bare helt forfra, da alt jo vil være samlet på én platform og én licens.

Hvad med de små brugere?
Både fra Mala Sharma og fra Nick Bogaty, der tidligere var chef for Digital Publishing Solution, men som nu hedder Experience Manager Mobile, er argumentet, at man med det nye koncept kan tilgodese så mange individuelle behov i virksomhederne, at afregning efter forbrug og succesrate er den rigtige vej frem. Men fuldstændig afskaffelse af listepriser synes godt nok at være lidt uovervejet.

Det kræver høj grad af troværdighed og tillid så at sige at sælge elastik i metermål, og et helt andet spørgsmål er, hvorledes de tusindvis af individuelle forbrugere på især Creative Cloud-platformen vil være stillet i fremtiden. De betaler i dag et fast abonnement for at benytte Adobes suite af grafiske programmer, men hvordan afregningen af disse kommer til at ske i fremtiden, meldte pressemødet ikke noget om. Og det er trods alt deres fortjeneste, at Adobe er der, hvor Adobe er i dag…!