Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Algoritmer spotter den utilfredse medarbejder

Teknologi kendt fra Amazon og Netflix, der kan forudsige brugerens behov, er også blevet en succes i en enterpriseversion, hvor man f.eks. kan spotte den utilfredse medarbejder, før denne vælger at sige op. Løsningerne fra Workday har således også fået godt fat i danske virksomheder.

Af Henrik Malmgreen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Du kender med garanti teknologien, virksomheder som for eksempel både Amazon og Netflix har taget i brug. Baseret på dine indkøb foreslår Amazon andre indkøb, og ud fra dit valg af film foreslår Netflix andre film, du måske har lyst til at se. Det er en algoritmebaseret objektdata-model, som intelligent kombinerer sig frem til forslag på baggrund af historik og i princippet kan beskrives som en ”If this then what” verden.

Samme teknologi har taget springet fra konsumverdenen og anvendes nu i enterpriseløsninger, som blandt andre leveres af Workday, en ti år gammel amerikansk virksomhed, der udvikler algoritmebaserede HR-løsninger og som over de senere år har oplevet markant vækst. Således har man i dag mere end 17 millioner brugere fordelt over hele verdenen.
Løsningerne fra Workday anvendes blandt andet til Human Capital Management, og ifølge Workdays danske direktør Jens Bager er en af de stærke sider, at det bliver meget nemmere at forudsige bestemte begivenheder i virksomheden – som f.eks. hvornår en medarbejder får lyst til at forlade virksomheden og søge nye græsgange.

Også vækst på det danske marked
”På verdensplan har vi kunder som LinkedIn og Facebook, mens vi i Danmark har kunder som Velux og Rambøll, lige som vi for nylig har indgået en kontrakt med Rockwool. Karakteristika for vore kunder er typisk, at de er mere end 1000 medarbejdere, at de er internationale, eller at de er såkaldt videnstunge virksomheder med en kompleks medarbejderkapital,” siger direktør for Workday i Danmark, Jens Bager.

Jens Bager er administrerende direktør i Workday i Danmark og har netop tegnet kontrakt med Rockwool. Jens Bager er administrerende direktør i Workday i Danmark og har netop tegnet kontrakt med Rockwool.

Satsningen i Norden og dermed også Danmark startede for en 3-4 år siden, og væksten har vist, at det var en klog beslutning i og med, at håndtering af viden – eller sagt mere populært, det medarbejderne har mellem ørerne – bliver en stadig vigtigere strategisk ressource i takt med, at den egentlige produktion i stadig større omfang flytter til andre egne af kloden.
”For at kunne benytte vores løsninger effektivt forudsætter det, at der er opsamlet data over en periode på mindst 18 måneder. Men derefter kan man begynde at kigge efter mønstre i medarbejdernes adfærd, f.eks. når de vælger at sige deres job op. Det er således muligt at kombinere information, om de har fået en ny chef, om der er gået lang tid siden seneste forfremmelse eller seneste lønstigning”, siger Jens Bager.

Spot den utilfredse medarbejder realtime
Hvis man dertil lægger kombination med eksterne data som f.eks. jobopslag i andre virksomheder, er det muligt, at få systemet til automatisk at foreslå, at der bliver taget aktion, inden en medarbejder siger sit job op i utilfredshed med forholdene. Metoden hedder Predictive Analytics og gør det altså muligt at forudse bestemte typer af personalemæssige begivenheder i virksomheden.

I gamle dage – som vel ikke er mere end en 30-40 år siden – var der en helt anden form for naturlig kontinuitet i en medarbejders karriereforløb. Groft sagt startede man på bunden og arbejdede sig vej op. Man blev kaldt til en årlig samtale hos personalechefen, som sammen med medarbejderen lagde en plan for karriereforløbet i form af kurser, efteruddannelse etc.

De grundlæggende principper bag et karriereforløb er naturligvis de samme og handler om medarbejderens løbende videreuddannelse, men generelt er arbejdsmarkedet blevet væsentlig mere volatilt, hvor man uden at skamme sig går på strandhugst hos hinanden for at fiske de dygtige medarbejdere – og set ud fra det billede, kan løsningerne fra Workday givet være med til, at ledelsen ”opfanger” medarbejderens tilløb til et jobskifte.

Kan lyde lettere sagt end gjort
”Det kan måske lyde banalt, men i globale virksomheder eller virksomheder med mange ansatte, er det sikkert lettere sagt end gjort at fornemme en medarbejders utilfredshed. Med vores løsning har medarbejderne desuden mulighed for at give hinanden feedback og så at sige ”like” hinandens performance.

Det er noget vi allerede kender fra de sociale medier, og derfor er det en proces, vi alle er fortrolige med – og en proces, der giver et godt forhandlingsgrundlag over for chefen – så i virkeligheden giver teknologien mulighed for et langt mere præcist og ikke mindst aktuelt billede af medarbejderforholdene i virksomheden”, siger Jens Bager.

FAKTABOKS:
Løsningerne fra Workday, som blandt andet også omfatter Financial Management, er alle cloud-baserede. Alt er bygget i samme kodelinje, og alle de 1200 kunder verdenen over kører på den samme version. Alle kunder opdateres til en ny version to gange årligt, og det sker samtidig inden for blot et par timer. Kunderne er desuden flittige til selv at komme med forslag til ny funktionalitet, og ved den seneste opgradering kom mere end halvdelen af forslagene fra kunderne selv. Data fra alle medarbejdere er indeholdt i det særdeles komplekse system, men kunden kan selv definere, hvor finmasket oplysningerne skal kunne benyttes. Workday bruges typisk i virksomheder fra ca. 1000 og op til 350.000 ansatte og har vist sig at være ca. 40 procent bedre end chefer til at forudsige, hvilke talenter, der er i risiko for at forlade deres job og foreslå konkrete anbefalinger, så de ikke skifter.