Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

3D til økonomipris

Det er et af de billigere kort, men leverer MSI GeForce GTX 560 Ti varen?.

Af Redaktionen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Bedst som GTX 570 var begyndt at erstatte GTX 480 og lod GTX 580 være alene i spidsen for kortene med en enkelt gpu, dukkede GTX 560 Ti op og afløste GTX 470. Det er en masse tal, men de giver mening – navnlig hvis man ser på GTX 460-kortenes ydelse, selv på nutidens meget konkurrenceprægede marked.

Det ville ikke give mening for Nvidia at aflive et af selskabets bedste kort, men det er ikke helt så enkelt som endnu en justering af GTX 470’s design på transistorniveau. GTX 560 Ti er snarere en mellemting mellem GTX 470 og GTX 460. Det har 64 cuda-kerner og otte rop’er færre end det førstnævnte. For at kompensere for dette underskud i specifikationerne har det fået den hurtigste clockhastighed, vi har set hos nogen Nvidia-gpu siden FX 5xxx-serien.

Med en clockhastighed på 822MHz nærmer det sig grænsen for, hvad Fermi-arkitekturen kan håndtere. Der er således ikke megen plads i gpu’en til overclocking. Dette korts 3D-funktioner er ikke de mest storslåede, men det fungerer tilfredsstillende, og det leverer en af de billigste veje til at få 3D-grafik på pc’en.

Ved standardhastigheden er det en fornuftig chip, der placerer sig mellem GTX 570 og GTX 460. Imidlertid bliver det udfordret af AMD HD 6950, der koster lidt mindre, på alle områder, der vedrører ydelse. I SLI begyndte GTX 560 Ti imidlertid at virke lovende. Til stort set samme pris som for et enkelt GTX 580 gav et par GTX 560 Ti langt bedre ydelse i de fleste situationer.

GTX 560 Ti er et udmærket 3D-grafikkort, og det har sikret sig en solid plads i Nvidias serie. Imidlertid er HD 6950 kun en anelse dyrere, og det slår ubesværet dette kort, når det gælder ydelse og valuta for pengene.

Features:

Nvidia 3D Vision, 3D Vision Surround technology, Microsoft DirectX 11, Nvidia Cuda, Nvidia PhysX ready, OpenGL 4.1, PureVideo HD